Szabadidő magazin - Szabadfogású Számítógép verseny
Szabadidő magazin

Szabadfogású Számítógép verseny

2011. december 6. 20:28 |

Kiállítás a Fugában a 19 év alattiak pályaműveiből.

19 Szabadfogású Számítógép kiállítás újra a Fugában

A C³ Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány idén kilencedik alkalommal szervezte meg 19 év alatti fiataloknak szóló számítógépes versenyét.

Nevezni lehetett bármivel, ami számítógéppel készült: legyen az rajz, animáció, zene, játék, honlap, portál, kiegészítő alkalmazás, mobilkommunikációs fejlesztés, robot, saját készítésű szoftver vagy hardver, illetve bármilyen egyéb informatikai megoldás. A lényeg az volt, hogy a pályamű ötletes és újszerű legyen!

A Szabadfogású Számítógép versenyre beadott pályamunkák rendkívül izgalmasak és magas színvonalúak: az elmúlt évek során a hasonló nemzetközi versenyek díjazott alkotásait bemutató kiállításokon a közönség is meggyőződhetett arról, hogy a magyar tizenévesek által készített számítógépes munkák kiemelkedő színvonalúak. A verseny nyitott műfaj, technika és téma tekintetében, csak a számítógéphez kell kapcsolódnia. Ezzel a verseny kiírója minél tágabb lehetőséget kíván nyújtani a pályázóknak olyan nem szokványos, meglepetésszerű művek létrejöttéhez, amik a technikán túl elsősorban kreatívak és van személyes mondanivalójuk.

Pohly Ferenc, a zsűri elnöke a következőket nyilatkozta az idei versenyről: „A 2011-ben a számítógép használatát feladatul szabó versenyt rendezni idejétmúlt dolognak tűnhet: mindnyájan felhasználók vagyunk, hát még a 19 év alatti korosztály! Úgy látjuk azonban, és a pályamunkák zöme is ezt bizonyította, hogy ha ott is van az eszköz minden asztalon, sokan csak Facebook-automataként tekintenek rá, így mégis van értelme azokat keresni, akik számára a számítógép ennél többet ér, egy lehetőségeket rejtő, kreatív eszközként tekintenek rá. Azokat keressük, akik nem csupán kommunikálni, esetleg ismeretekhez jutni akarnak általa, hanem az alkotással is megpróbálkoznak. Létrehozni valamit, még akkor is, ha az nem lesz olyan profi, mint amit a felnőttek csinálnak, de talán érdekesebb lesz, mert a gyermeki gondolat mindig szabadabb, naivabb hittel bízik a saját képességeiben, mint a kétkedő felnőtt világ. A zsűri így nem is a korához képest szokatlan érettségű vagy szaktudású versenyzőket kereste, nem a koravén zseniket igyekezett jutalmazni. Inkább arra próbált felfigyelni, ha valaki egy feladatot újszerűen közelített meg, egy eszközhöz kreatív módon nyúlt hozzá, vagy ha kitartóan dolgozott egy maga elé tűzött cél elérésén. Igen nagy örömünkre szolgált, hogy idén is szép számmal kerültek elénk ilyen pályamunkák is. A díjazottak között adatgyűjtő folyójáró robot, burleszkfilm és pálcikarajzos animáció egyaránt szerepel, ám egy dolog biztosan közös bennük: elkészítésük makacs figyelmet és a számítógép ötletes használatát igényelte.”

A díjazott művek a FUGA Budapesti Építészeti Központban (1052 Budapest, Petőfi Sándor utca 5.) kerülnek kiállításra december 11. és 15. között (kiállításmegnyitó december 10-én 16 órakor).

Érdemes ellátogatni a kiállításra, ahol a verseny legmeghökkentőbb, legkreatívabb, legfantáziadúsabb és legújszerűbb alkotásait tekintheti meg a közönség, amelyek méltán bizonyítják a 19 év alatti korosztályban rejlő leleményességet.

A díjnyertes pályamunkák mellett három külföldi szakmai partner, illetve verseny – a német MB21 (Medienkulturzentrum), az osztrák U19 – Create your world (Ars Electronica), valamint a svájci Bug'n'play (Migros-Kulturprozent) – egy-egy díjazott alkotása is megtekinthető, így a látogatók egy kis betekintést kapnak a külföldi fiatalok által képviselt trendekbe.

Néhány érdekes adat az idei versenyről: idén 349 érvényes nevezés érkezett, ebből 302 volt egyéni, 47 csapat. A nevezők mintegy háromnegyede fiú, egynegyede lány. A nevezésekből 319 érkezett Magyarországról (Budapest 35, vidék 284), 30 pedig Szerbiából, Romániából, illetve Szlovákiából. A legfiatalabb lányversenyzőnk 2005-ben(!) született, a legfiatalabb fiú pedig 2003-ban.

Ami pedig a nevezések típusát illeti: a legtöbb pályamunka videó, grafika és weboldal volt, kisebb számban játék, szoftver, hardver és mobilalkalmazás érkezett.

Fotósarok