Szabadidő magazin - Ki a fontos az Operaházban?
Szabadidő magazin

Ki a fontos az Operaházban?

2009. október 5. 19:57 | László Zsuzsa

Kerestük a főszereplők nevét a plakátokon. Az énekesek úgyis berekednek?

 

A Magyar Állami Operaházban sajtótájékoztatót tartottak, a téma: Bartók: A kékszakállú herceg vára c. operájának rövidesen sorra kerülő újabb bemutatója volt. A bejáratnál már láthattuk az új plakátot is.

Az előadás rendezője-díszlettervezője, a két főszereplő, egy pszichiáter valamint a főzeneigazgató-karmester bőségesen tájékoztattak a premierről, de az elmúlt évtizedekről sem beszéltek valami hízelgően.  A főzeneigazgató úr szerint nem voltak igazán méltóak az elmúlt évtizedek produkciói. Közölte, hogy nem volt nagy képességű rendező itt. (Nádasdy Kálmán, Oláh Gusztáv, Békés András, Szinetár Miklós vajon milyen kategóriába tartoznak?)

A férfi főszereplő kifejtette, hogy csupa kövér, rossz külsejű énekesnő és kékre festett műszakállas kövér öregurak álltak az opera színpadán, ezen kell változtatni.

Amikor a sajtó képviselői szóhoz jutottak, elsőként én kérdeztem meg, hogy a premiert hirdető plakáton mindenki neve ott virít, csak a két főszereplőé nem, miért? Nem kéne a közönséget a lényegről is tájékoztatni?

Az elmúlt szezonban is egy véres kést láttunk (A sziciliai vecsernye c. opera premierjének plakátján), meg a rendező, a karmester, stb. nevét, csak az énekesekét nem olvashattuk.

A főzeneigazgató úr megfordult, hogy a mögötte lévő plakátot megnézze, majd ezt mondta: Jé, ezt észre sem vettem!  Majd rövidesen hozzátette, hogy: Nyilván azért, mert az énekesek rendszerint az előadás napján rekednek be.

Tudakoltam, hogy a közönség a rendezőért, a karmesterért, a díszlettervezőért, stb. megy be az előadásra, vagy az operaénekesekért? A művészek nem fontosak?

A marketing igazgató úr azt válaszolta: Az, hogy a plakátokon nem szerepel az énekesek neve, ez egy koncepció! Meghökkenteni akarják a közönséget a plakáttal, mert ezért jönnek be az előadásra.

Megpróbáltam vitatkozni, de reménytelen volt.

A Kékszakállút éneklő és a Németországban élő Szabó Bálint művészurat a sajtótájékoztató után megkérdeztem, hogy tudja-e, hogy kik énekeltek az elmúlt évtizedekben nálunk, hány ideális külsővel rendelkező művészünk volt: Orosz Júlia, Osváth Júlia, Neményi Lili, Házy Erzsébet, Palánkay Klára, Sass Sylvia, Szőnyi Olga, Ágai Karola, Pánczél Éva, Simándy József, Ilosfalvy Róbert, Melis György, Jámbor László, Berczelly István, Kövecses Béla, Mátrai Ferenc, Polgár László - csak találomra mondtam a neveket, hiszen sokkal, sokkal többen voltak azok, akik illúziót keltően szerepeltek a színpadon.

Szabó művészúr közölte, hogy életében összesen öt előadást látott Budapesten, és különben is, Európai tapasztalataira gondolt (persze nem ezt mondta!).

Azóta is azon töprengek, hogy kinek volt igaza? Nekem vagy a főzeneigazgatónak, a marketingigazgatónak, vagy a külföldi vendégművésznek?

Lehet, hogy az én véleményem már idejét múlta, ma már mindenható a rendező és a többiek? És az énekesek, akik a színpadon elevenítik meg a komponista elképzeléseit, akik tehetségükkel, hangi adottságukkal örömöt és művészi élményt nyújtanak, azok nem számítanak?

 

Bartók B.: A kékszakállú herceg vára opera Egy opera kétszer magyar nyelven Zeneszerző Bartók Béla Szövegíró Balázs Béla Angol nyelvű feliratok Zollman Péter Rendező Hartmut Schörghofer Díszlettervező Hartmut Schörghofer Látványtervező Andreas Grüter Videó fettFilm (Mömme Hinrichs, Torge Moller) Jelmeztervező Corinna Crome Cselekmény Előadások ideje: 2009. október 11., vasárnap 2009. október 14., szerda 2009. október 16., péntek 2009. október 18., vasárnap 2009. október 24., szombat

Fotósarok