Beszélgetés Alain Michigan táncművésszel.
A legfontosabb a tánc iránti tisztelet.
Alain Michigan Bécsből érkezett egyhetes tánckurzus megtartására. Az egyhetes tanfolyam alatt a Horton technika alapjaira tanította a lelkes fiatalokat. E technika Lester Hortontól származik, aki az ősi amerikai és a modern jazz táncot ötvözte mozdulataiban. Vendégünkkel a Trafóban megtartott egyik táncóra után beszélgettem a szemközti kávézóban.
-Hogy érzed magad Budapesten?
-Hatodik alkalommal vagyok itt és nagyon jól érzem magam.
-Tetszik neked a fővárosunk?
-Nagyon tetszik, bár nem nagyon volt rá időm, hogy nézelődjek A gulyás levest viszont kipróbáltam, meg is érezte a gyomrom a táncóra alatt.
-Mit jelent számodra a tánc?
- Olyan kifejezési formát, mely által szeretném megértetni a gondolataimat, úgy mintha festő vagy zeneszerző lennék.
-Horton technikát tanítasz, mit is jelent valójában?
-Erősíti és nyújtja a mozdulatokat, hosszú és feszes testvonal jellemzi..
-Merre jártál munkád során és milyen társulatoknál dolgoztál?
-Martinikon kezdtem el tradicionális táncot tanulni, utána New-Yorkban és Párizsban dolgoztam kisebb társulatoknál, ahol különféle koreográfusokkal dolgoztam, így szerencsére többféle dolgot kipróbálhattam. Görögországban is jártam, ott a művészi tánc mellett, videoclipekben és tévéműsorokban is táncoltam. A Horton technikát mindig alkalmaztam az előadásokban.
-Melyik volt a legkedvesebb élményed tánc pályafutásod alatt?
-A legszebb emlékeim Martinikhoz kötődnek, ott tanította meg nekem a mesterem, hogy a mozgás általunk válik tánccá, ha belevisszük a érzelmeinket és a gondolatainkat. Tanított még egy nagyon fontos dolgot: a tánc iránti tiszteletet.
-Mi volt az ami egyértelműen meghatározta, hogy hívatásodnak a táncot választod?
-Még gyermekként láttam a Bolsoj Balettot, akkor éreztem, hogy ez lesz élethivatásom. Később pedig az Amerikan Dance Company volt rám nagy hatással.
-Hány tanítványod lehet a világon?
-Tíz éve tanítok, nem is tudom hány tanítványom van!
-Mit tartasz fontosnak a tánctanítás során?
-Azt tartom a feladatomnak, hogy akit tanítok azt meggyőzzem, arról, hogy sokkal jobb, mint amit ő képzel magáról. Ehhez kell a tanuló akarása is természetesen. Fontos, hogy a tanár tudja tartani a kontrollt a tanítványok felett.
-Lenne kedved Magyarországon koreografálni táncelőadást és kivel dolgoznál szívesen?
-Szívesen jönnék, de ahhoz meg kell hívnia valakinek. Tanítottam már magyar diákokat, a balettintézetből szoktak küldeni hozzám fiatalokat mikor Pozsonyban tartok workshopot.
-Láttál már magyar tánc előadást?
- A Győri balettet láttam, nagyon tetszett, igazán nagyszerű táncosok.
-Van példaképed?
-Nincs konkrét példaképem, de sok nagy művészt említhetek, akik hatottak rám.. Alvin Ailey, aki elsőként alapított feketékkel társulatot. Bebizonyította , hogy a feketék is képesek művészi táncot tanulni és művelni magas szinten. Vagy Pina Bausch, előadásai nagyon izgalmasak voltak, az ember folyamatosan csak rá koncentrált. Elgondolkodtatott és megmozgatta az agyadat.
-Van még valami, a táncon kívül, amivel szívesen foglalkozol?
-Nem nagyon van időm másra, életemet kitölti a tánc.
Szabadidőmben szívesen olvasok.
-Szerinted a zene és a tánc képes megváltoztatni az embereket?
A színpadi tánc lényegében kommunikáció a közönséggel,. Mindenképpen célom, hogy megtaláljam a közönséggel a párbeszédet. Meg kell találni a kommunikációs csatornákat, ahhoz hogy megértessük magunkat. Ki kell nyitni azt a bizonyos ajtót.