Szabadidő magazin - Új vezetői engedélyek
Szabadidő magazin

Új vezetői engedélyek

2013. január 19. 11:58 |

Egységes európai formátum.

2013. január 19-től az EU-ban kiállított valamennyi új vezetői engedély műanyag „hitelkártyaszerű” okmány lesz, amely egységes európai formátumot követ, és szigorúbb biztonsági védelemmel van ellátva.

Az új európai engedély az EU egész területén fokozatosan fel fogja váltani a több mint 300 millió járművezető által jelenleg használt több mint 100 különféle, papírból vagy műanyagból készült típust. Az engedély annak az átfogó intézkedéscsomagnak (a vezetői engedélyekről szóló harmadik európai uniós irányelvnek) a részét képezi, amely a szabad mozgás előmozdítása, a vezetői engedélyekkel kapcsolatos csalások elleni küzdelem, valamint annak érdekében lép hatályba, hogy az EU egész területén javítsa a közúti közlekedés biztonságát.

A közlekedési rendőröknek Európa-szerte jelenleg több mint 100 különféle típusú, papírból, illetve műanyagból készült vezetői engedélyt kell felismerniük. Előfordul, hogy az azonosító fényképek már rég nem hasonlítanak, nem világos, hogy a járművezető mely járműkategóriák vezetésére rendelkezik engedéllyel, és a dokumentum könnyen hamisítható. "

2013. január 19-én a következő fő változások lépnek hatályba:

Egységes európai formátum

Minden újonnan kiadott európai vezetői engedélynek az új, fényképpel ellátott, műanyag „hitelkártya” formátumot kell követnie, amely kielégíti a szabványos adatkövetelményeket, és az EU egész területén könnyen felismerhető és olvasható . 2013. január 19-től minden új engedélyt ebben a formátumban kell kiadni.

Ez a meglévő engedélyeket nem érinti, azokat megújításkor vagy legkésőbb 2033-ban kell az új formátumúra cserélni. Az európai vezetői engedélyt a tagállamok döntésétől függően módosítani lehet, hogy nemzeti szimbólumokat is tartalmazzon.

Az új vezetői engedély a hamisítás elkerülése érdekében számos olyan biztonsági jellemzővel rendelkezik, amelyek megnehezítik a vele való visszaélést.

Ehhez járul az európai elektronikus adatcsererendszer megteremtése a nemzeti hatóságok közötti információcsere megkönnyítése érdekében. Ez le fogja egyszerűsíteni a vezetői engedélyekkel kapcsolatos ügyintézés folyamatát azok számára, akik egyik tagállamból egy másikba költöznek, emellett jelentős mértékben hozzá fog járulni például a „jogosítványturizmus” és a csalás megelőzéséhez, az új, szigorúbb szabály érvényesítéséhez, mely szerint a tagállamok nem állíthatnak ki vezetői engedélyt olyan személy részére, akinek a vezetői engedélyét egy másik tagállamban bevonták, felfüggesztették vagy korlátozták.

A csalás elleni küzdelem és a közúti közlekedés biztonságának javítása érdekében rendkívül fontos kérdés az engedélyek rendszeres megújítása az EU egész területén. Az új szabályok szerint a gépjárművezetők és a motorkerékpárosok vezetői engedélyét tagállamtól függően 10–15 évente meg kell újítani. A busz-, illetve teherautósofőrök vezetői engedélyét ötévente kell megújítani, és a megújításához orvosi vizsgálaton kell átesni.

Ez közigazgatási úton történő megújítást jelent, amely nem igényel további vizsgát. Ez biztosítja, hogy az engedélyezési adatok, fényképek stb. naprakészek legyenek, a kártyák biztonsági jellemzőit rendszeresen az új technológiáknak megfelelően frissítsék, és a tagállamok folyamatosan frissített információkkal rendelkezzenek a forgalomban lévő engedélyekről.

Az európai vezetőiengedély-rendszer megerősíti a legkiszolgáltatottabb úthasználói csoportok védelmét. A következők intézkedések tartoznak ide:

  • a jelenlegi 21-ről 24 évre emelkedik a legnagyobb teljesítményű motorkerékpárokra vonatkozó vezetői engedély azonnali megszerzésének alsó korhatára (gyakorlati és elméleti vizsgával),

  • a korhatár emelése, valamint további lépések beillesztése a vezetői engedély fokozatos megszerzésének folyamatába. Az új rendszer (kettő helyett) legalább négy év, kisebb teljesítményű motorkerékpáron megszerzett vezetési gyakorlatot ír elő ahhoz, hogy a legnagyobb teljesítményű motorokra engedélyt lehessen szerezni,

  • A segédmotoros kerékpárok új járműkategóriát képeznek, és a segédmotoros kerékpárra vonatkozó vezetői engedély megszerzéséért mostantól elméleti vizsgát kell tenni. A tagállamok jártassági és magatartási vizsgát, továbbá orvosi vizsgálatot is bevezethetnek. Az EU 16 évben határozza meg az ajánlott alsó korhatárt, amelynél a tagállamok kölcsönösen elismerik az engedélyeket (a tagállamok ezt belföldön 14 évre csökkenthetik). Ezt megelőzően a segédmotoros kerékpárokra nem vonatkoztak uniós minimumkövetelményeknek

Fotósarok