Szabadidő magazin - 21. TITANIC NEMZETKÖZI FILMFESZTIVÁL
Szabadidő magazin

21. TITANIC NEMZETKÖZI FILMFESZTIVÁL

2014. március 31. 21:09 |

Hat elsőfilmes alkotás vetekszik a Hullámtörők-díjért.

A Kálvária című angol-ír drámával nyit és Jim Jarmusch Halhatatlan szeretők című filmjével zárul a 21. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál. 2014. április 4-12. között öt helyszínen 25 nemzet 52 alkotását 7 szekcióba osztva láthatja majd a közönség, melyek közül tíz film egészen új, idei, 2014-es alkotás, és ezek közül ötnek az idei Sundance-n volt a világpremerje.  

Idén is öt helyszínen, az Uránia Nemzeti Filmszínházban, az Örökmozgóban, a Toldi moziban, a Puskin moziban és az A38 hajón várja a közönséget a Titanic, melynek programja minden eddiginél frissebbnek és színesebbnek ígérkezik. John Michael McDonagh filmjével, a hit és moralitás témáját sokrétűen bemutató, sötét humorú Kálvária című angol-ír drámával nyit a fesztivál, melyben a főszereplő Brendan Gleeson élete eddigi egyik legjobb alakítását nyújtja.

 

Az Amerikai függetlenek szekcióban öt film fut majd, melyek közül a legizgalmasabb talán a Jobb angyalok (The Better Angels).  A költői szépségű fekete-fehér film Abraham Lincoln gyermekkorát mutatja be. A. J. Edwards első filmjének producere Terrence Malick. Az öt filmet bemutató Világkörüli út blokkban lesz látható többek között A bűn érintése (Touch of Skin). A kortárs kínai mozi kiemelkedő alakja, Jia Zhangke a 2013-ban Cannes-ban a Legjobb Forgatókönyv díját elnyert filmjében négy megtörtént esetet dolgoz fel, melyek a bosszúban manifesztálódó boldogtalanságról szólnak. Az Európai történetek szekció hat alkotása közül az egyik legkiemelkedőbb a vadonatúj politikai szatíra, a francia Jacky a nők országában (Jacky au royaume des filles), melynek főszereplője Charlotte Gainsbourg. A szíriai származású francia képregényszerző-rendező, Riad Sattouf abszurd humora levette a lábáról a Rotterdami Filmfesztivál nézőit. Az öt filmet felsorakoztató Filmdokk-ban öt dokumentumfilmet nézhet meg a hazai közönség. Közülük minden bizonnyal a legmegrázóbb Kambodzsa Oscar-jelölt alkotása, A hiányzó kép (The Missing Picture), melyben Rithy Panh agyagfigurákkal, archív felvételekkel és saját narrációjával rekonstruálja a Vörös Khmer rémuralmát, akik 1975 és 1979 között több mint 2 millió embert mészároltak le Kambodzsában. A Zene mindenkinek válogatás nyolc filmje több évtizedet fog át a hatvanas évektől napjainkig. A Sötét oldal szekció öt darabja közül az egyik, Ben Wheatley angol kultrendező műve, az angol polgárháború idején játszódó Valahol Angliában (A Field in England) című horror producere, Andy Starke – aki a zsűri egyik tagja is – a fesztivál vendége lesz.

 

A Titanic 2005 óta versenyfesztiválként is működik. Idén kilenc film – köztük hat elsőfilmes alkotás - vetekszik majd a Hullámtörők-díjért. A hosszú út hazafelé (The Long Way Home) és a Viktoria rendezője, a török Alphan Eşeli és a bolgár Maya Vitkova elkísérik filmjüket a magyar fővárosba. A zsűri másik tagja Santa Lingeviciute, a vilniuszi filmfesztivál művészeti igazgatója, a zsűri elnöke pedig Szász János.

 

A 2014-es Titanic sem marad magyar vonatkozások nélkül: itt debütál Novák Erik új, fekete humorral vegyített akció-thrillerje, a Fekete leves, az Egy portugál apáca levelei előtt látható lesz Szabó Simon Tamperében díjat nyert rövidfilmje, a Fal, illetve a Lovak és emberek kísérőfilmjeként Bucsi Réka a Berlinálé versenyprogramjába is beválogatott, MOME-n készült animációs műve, a Symphony no. 42 is. A nemrég elhunyt Jancsó Miklósra az Örökmozgóban a MANDA segítségével egy különleges válogatással emlékezik a fesztivál.

 

Az idei fesztivál újdonsága, hogy április 11-én pénteken 17 órakor az Uránia emeleti kávézójában Coming Soon címmel kerekasztal-beszélgetést tartanak a filmes felsőoktatási képzés helyzetéről és lehetőségeiről az intézmények képviselőivel. A résztvevők: Almási Tamás (SZFE), Bollók Csaba (EKF), Kepes András (BKF), Liszka Tamás (BKF), Salamon András (SZFE, ELTE, BKF), Szirtes János (MOME), Vajdovich Györgyi (ELTE), a moderátor: Gyenge Zsolt. A Titanic célja, hogy a jövőben évenként megrendezzék ezt a szakmai találkozót.

 

Végül Tilda Swinton főszereplésével a Halhatatlan szeretők című vámpíros filmmel zárul a 21. Titanic, melyben a rendező, Jim Jarmusch az emberiség sorsa felől teljes közönnyel viseltető, kifinomult teremtmények minden rezdülését hűen követi és osztja megfáradt nézeteiket társadalmunk jelen helyzetét illetően.

 

A ragyogó tehetségű Maya Vitkova bolgár írónő első filmje, a Viktoria nyerte a 21. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál 8000 eurós Hullámtörők díját. A Szász János vezette háromtagú zsűri az izlandi Benedikt Erlingssonnak rendezői különdíjat ítélt a Lovak és emberek című alkotásáért. A diák zsűri az Oroszlánszív című filmet találta az Európai történetek szekció legjobbjának, a közönségdíjat pedig az Optimisták vitte el.

Április 12-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a 21. Titanic záró gáláján adták át a fesztivál idei díjait. A 2014-es Hullámtörők díjat a Viktoria című bolgár filmnek ítélte a háromtagú zsűri, melynek tagjai Szász János filmrendező, Santa Lingeviciute, a vilniuszi filmfesztivál művészeti igazgatója és Andy Starke brit producer. „Díjaztuk az alkotói kockázatvállalást és merészséget valamint a történetmesélésben való elszántságot. Nagyon erős a Viktoriában a szubjektív és groteszk történelemábrázolás. Sokszor emlékeztetett Pálfi György Taxidermiájára. Olyan film, amit nem lehet nem észrevenni és nem lehet nem megjutalmazni.” – nyilatkozta a nyertes filmről Szász János, a zsűri elnöke. A rendezőnő hangüzenetben köszönte meg az elismerést.

A Viktoria című filmben a Nyugatról álmodozva Borjana nem akar gyereket vállalni a kommunista Bulgáriában, ám 1979-ben mégis megszületik lánya, Viktoria, akinek rejtélyes módon hiányzik a köldöke. Azonnal kikiáltják az Évtized Gyermekének, ám az európai kommunizmus bukásával Viktoria aranyéletének is vége szakad. A film egyszerre anya-lánya történet és szarkasztikus humorú, filozófiai tanmese, mely szélesebb történelmi perspektívából mutatja a múlt eseményeit. A ragyogó tehetségű Maya Vitkova írónő első filmje drámailag lenyűgöző, vizuálisan invenciózus, tele játékos metaforákkal és iróniával

 

.

Fotósarok