Szabadidő magazin - Hét utolsó szó
Szabadidő magazin

Hét utolsó szó

2014. április 13. 21:13 |

Joseph Haydn - Esterházy Péter. Ősbemutató a Budapest Music Centerben

2014. április 16-án 19 órakor, a Budapest Music Centerben

(Budapest, IX. kerület, Mátyás utca 8.)

 

Különleges ősbemutató lesz április 16-án 19 órakor a Budapest Music Center koncerttermében: Dubóczky Gergely karmester felkérésére Esterházy Péter írt Joseph Haydn: Krisztus utolsó hét szava a keresztfán című művéhez mai szöveget a hét szóhoz, a prédikációk helyére.

Ezt az előadást hallhatja a közönség április 16-án este, a Budapest Sound Collectiv előadásában, Dubóczky Gergely vezényletével. Esterházy Péter szövegét Mácsai Pál és Kerekes Éva adja elő.

Joseph Haydn ezt a művét a délspanyol város, Cadiz felkérésére komponálta 1785-ben. A templom belső terét fekete kendőkkel fedték be, csak középen világított egy lámpa. Haydn: Krisztus hét utolsó szava a keresztfán (Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze) című műve a cadizi püspök prédikációjával hangzott el, amelyet a hét szóhoz adott elő a húsvéti liturgia részeként.

Esterházy Péter szövegével, Mácsai Pál és Kerekes Éva, valamint Budapest Sound Collectiv előadásában, Dubóczky Gergely vezényletével.

Joseph Haydn élete meghatározó részében az Esterházy család szolgálatában állt, évtizedeken át komponált és zenélt Eisenstadtban (Kismartonban) és Fertődön, a művészi alkotómunkája szorosan összefonódott az osztrák-magyar kultúrával. Az, hogy Haydn ciklusához most Esterházy Péter írt mai szöveget, a közös örökség továbbvitelének a szép példája.

Az előadó zenekar, a Budapest Sound Collective 2013 ősze óta működik ezzel a névvel, az alapító karmester, Dubóczky Gergely művészeti vezetésével. A zenekarban kiemelkedő művészek dolgoznak rangos magyar szimfonikus zenekarokból, a tapasztalt és a fiatal művészek folyamatosan inspirálják egymást a közös munka során, hiszen itt nem a saját, állandó zenekarukkal dolgoznak, hanem olyanokkal, akikkel esetleg nem is volt még alkalmuk közös muzsikálásra. A BSC koncertmestere Koppándi Jenő, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertmestere.

A darab felépítése: bevezető - 7 szonáta - földrengés. A földrengés kivételével mind lassú tétel. A szonáták között hangzanak el a szövegbetétek. A mű érdekessége még egy tétel, amelyben kizárólag fúvósok szólalnak meg.

 Dubóczky Gergely karmester rövid szakmai életrajza:

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karmesterképző szakát – matematikusi egyetemi tanulmányok után – Ligeti András és Gál Tamás növendékeként végezte el, 2011-ben summa cum laude diplomázott.

Közben, 2010-ben a Bard College ösztöndíjasa volt (New York állam, The Conductors Intstitute), a 2010-2011-es tanévben pedig a bécsi zeneakadémián (Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien) Mark Stringer tanítványa volt.

Részt vett például Harold Farberman, Leon Botstein, Lawrence Golan, Erwin Ortner, Bertrand de Billy, Daniel Harding mesterkurzusain, a Nemzetközi Bartók Szemináriumon, legutóbb pedig, 2013 decemberében Eötvös Péter bázeli mesterkurzusán.

2012-ben és 2013-ban Kocsis Zoltán asszisztenseként, a Nemzeti Filharmonikusok betanító karmestereként dolgozott.

Szakmai tevékenysége széles skálán mozog, ritkán játszott Haydn-művektől kortárs darabok bemutatásán át a barokk continuo-játékig terjed. Korrepetitorként és karmesterként is gyakori közreműködője különböző színházi és operaprodukcióknak, dolgozott például a Thália Színházban és a Nemzeti Színházban.

Öt évig dolgozott rendeszeresen oratóriumkórussal, a Budapesti Kórussal. Öt éve vezeti a Semmelweis Egyetem hallgatói együttesét is, a Medikus Zenekart, amely nemrég meghívást kapott Bayreuth-ba.

Saját együttesét 2011-ben hozta létre, a zenekar 2013 őszén Budapest Sound Collective néven adott sikeres koncerteket.  Az együttes koncertekre szerveződik, jelentős zenekarokban játszó, tapasztalt, valamint fiatal zenészek dolgoznak itt alkalomszerűen együtt, ami inspirálóan hat a zenészekre.

A repertoár is színes: Dubóczky Gergely a saját zenekarával különleges produkciók bemutatását tűzte ki célul, a széles repetoár a reneszánsztól a kortársakig ívelhet, nem föltétlenül gyakran előadott, úgynevezett „mainstream” művekkel. Néhány példa a saját együttessel játszott repertoárból: saját összeállítású Rameau-szvit, ritkán hallható Haydn-művek. 2012-ben, a Belvárosi Barokk Fesztiválon két este alatt előadták Bach hat brandenburgi versenyét.

 

 

Fotó:Dobó László

Fotósarok