Szabadidő magazin - Cetelem Körkép
Szabadidő magazin

Cetelem Körkép

2014. május 18. 14:06 |

Felmérés a fogyasztási szokásokról,a hagyományos üzletek és az online lehetőségek viszonyáról

 

A felmérés immár 15. éve vizsgálja az európaiak véleményét gazdasági közérzetükről és fogyasztási szokásaikról, de kiemelten foglalkozik az internet használatával és megítélésével is.

Idén a kutatás egyik fókuszában a hagyományos üzletek és az online lehetőségek viszonya, jövője áll.

Az eredményeket Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatój és Tarcsay Bálint, a Magyar Cetelem Bank áruhitel-üzletágigazgatója mutatta be.

A felmérés eredményei arról tanuskodnak, hogy Európa bizakodó.

A gazdasági válság kitörése óta először javult a lakosság hangulata Európában: 12-ből 8 országban bizakodóbbak az emberek mint tavaly, és várhatóan többet költenek majd – derül ki a Cetelem Körkép 2014-ből.  A krízis alapjaiban változtatta meg a fogyasztási szokásokat, és a korábbi várakozásokkal ellentétben az internet nem a hagyományos üzletek versenytársa, hanem szövetségese lett.

 

A lakosság gazdasági várakozásokkal kapcsolatos általános hangulata 2008 óta először javult a Cetelem Körkép 2014 adatainak tanúsága szerint. A reprezentatív felmérés immár 15. éve vizsgálja az európaiak véleményét gazdasági közérzetükről és fogyasztási szokásaikról, és kiemelten foglalkozik az internet használatával és megítélésével is. Idén a kutatás fókuszában a hagyományos üzletek és az online lehetőségek viszonya, jövője állt.

 

A reprezentatív felmérésben 12 országból csaknem 8000 európai vett részt. A kutatás eredményei alapján a tavalyi 33%-os aránnyal szemben idén már az emberek 40%-a tervezi, hogy növelni fogja fogyasztását. A vizsgált országok jelentős részében érezhető a gazdasági konjunktúra, ami már ebben az évben ugrásszerű növekedést vetít előre a fogyasztásban – állapították meg a Cetelem Körkép 2014 készítői.

 

Az európai polgárok közül a német (6,3), a belga (5,6) és az angol (4,7) fogyasztók értékelték legpozitívabban országuk általános gazdasági helyzetét az 1-től 10-ig tartó skálán. A magyarok elszakadtak az évekig tartó mélypontról, és bár osztályzataik alacsonyak, a javuló tendencia egyértelmű: több mint 30 %-kal – 2,6-ról 3,4-re – növekedett a gazdasági állapot általános érzékelését jelző mutató.

A Cetelem Körkép 2014. évi kutatása vizsgálta a hagyományos üzletek és az internet viszonyát is. Az eredmények azt mutatják, hogy korántsem vált valóra az a félelem, hogy az internet, az e-kereskedelem térnyerésével a hagyományos boltok eltűnnek vagy raktárrá silányulnak.

Bár senki nem tud az internet ellen küzdeni, hiszen a világháló hatalmas embertömegeket ér el, gyors és olcsó, a Cetelem Körkép 2014 szerint erre nincs is szükség. A web ugyanis nem ellensége a hagyományos üzleteknek, hanem új lehetőségeket nyújt a vevők magasabb színvonalú kiszolgálásában, modernizálja a vállalatok működését. Nem versenytárs tehát, hanem lehetőség.

 A hagyományos üzletek továbbra is olyan előnyökkel rendelkeznek, amikkel az internet nem: a valós vásárlói élmény nyújtásának képességével, az eladók személyes jelenlétével, gyors szakmai segítségével. Még az olyan internetes slágertermékek esetében is mint a hi-fi vagy az elektronikai cikkek, az európaiak 70%-a hagyományos boltban vásárolt utoljára. Árulkodó az is, hogy bár az e-kereskedelem tovább terjed, aránya még a legfejlettebb országokban – Japánban, az Egyesült Államokban – sem haladja meg a kiskereskedelmi forgalom 10%-át.

 A kereskedőknek azonban alkalmazkodniuk kell ahhoz, hogy az internethez szokott vásárlók igényei megváltoztak. Bár az emberek többsége ma is a hagyományos üzletekben vásárol, egyre inkább terjed az a gyakorlat, hogy vásárlás előtt a világháló segítségével ellenőrzik azok árát. 10-ből 4 fogyasztó használt már ár-összehasonlító oldalt, miközben egy üzletben válogatott a termékek között, és további 32 % tartja ezt igen hasznos lehetőségnek.

 A világháló nem csak az információszerzés, csatornájává vált, hanem véleményező fórumként is működik. Csaknem minden negyedik európai használta már okostelefonját, miközben egy hagyományos üzletben tartózkodott, hogy valamelyik közösségi hálón megkérdezze ismerősei véleményét a kiszemelt termékről. Ugyanennyien – azaz 100-ból 25-en – nem tettek még ilyet, de nagyon hasznos ötletnek gondolják. A magyarok közül százból 45-en posztoltak már pozitív véleményt fogyasztói fórumokon.

„Az európai polgárok ugyanazt várják el a boltokban, amit az internet nyújt: széles, könnyen áttekinthető választékot és gyors kiszolgálást. A Cetelem Körkép adatai alapján a magyarok 60%-a többet járna vásárolni, ha módja volna sorbaállás nélkül, soron kívül átvenni az interneten megrendelt termékeket. A jövő sikeres üzleteinek bizonyítaniuk kell modernségüket, és alkalmazkodniuk kell a fogyasztók digitális és mobiltelefon használati szokásaihoz.” – hívta fel a figyelmet Lukácsi Zoltán.

 

 

 

 

 

Fotósarok