Szabadidő magazin - Autóval Európában
Szabadidő magazin

Autóval Európában

2014. július 14. 21:37 |

Fontos tudnivalók nyaralás elött.

Bár a magyar jogosítványt minden tagállamban elfogadják, és vannak általánosan alkalmazott biztonsági előírások (pl. a biztonsági öv vagy a mobiltelefonok használatára vonatkozóan), de az autópályák használatának szabályai például jelentősen eltérnek országról országra. Nem mindegy, hogy a célország fizetős autópályákat működtet-e, ahol belépésünk pillanatában már érvényes matricával kell rendelkeznünk, vagy az, hogy több országon áthaladva hol tankoljuk tele autónkat, ugyanis az üzemanyagok áraiban is jelentős különbségek mutatkoznak akár szomszédos országok között is. Ugyanígy érdemes tudni, mennyivel hajthatjuk a kocsit a nyaralásunk alatt, és azt, a vacsora mellé lecsúszhat-e egy korsó sör, ha még vezetünk utána, vagy zéró toleranciával és több száz eurós büntetéssel rendezik a kérdést a hatóságok.

Zéró tolerancia…
Magyarországon minimális alkoholt sem szabad vezetés előtt fogyasztani – de ezzel kisebbségben vagyunk Európában. Jelenleg összesen három másik tagállamban hasonló a rendszer: Csehországban, Szlovákiában és Romániában. Az összes többi uniós országban belefér egy pohár vagy pikoló sör (nagyjából ennek felel meg a 0,2 mg/ml véralkoholszintet engedélyező svéd vagy észt szabályozás), de az angolszász országokban például közel két korsóval (!) is ihatunk vezetés előtt. Ettől persze nem szabad vérszemet kapni: a legtöbb országban a megadott határérték túllépése igen súlyos pénzbüntetéssel jár. (Hogy a mg/ml-ben kifejezett érték pontosan mit jelent, függ a testtömegtől, és attól is, hogy mennyi idő telik el az ital és a vezetés között.

Száguldás…
A nagy és erős autók tulajdonosai minden bizonnyal Németországban szeretnek leginkább vezetni. Ez az egyetlen ország, ahol jelenleg az autópályákon nincsen kötelezően betartandó sebességhatár, csak ajánlott (130 km/óra). Több országban az időjárási viszonyoktól vagy az évszaktól függ (jellemzően az északi országokban), hogy mennyivel lehet maximálisan autópályán haladni. Ugyanakkor nem is mindegyik tagállamban van autópálya – ahol nincs, ott a legmagasabb szintű autóutakon érvényes maximális sebességet tüntettük fel.

Matrica vagy kapu?
AZ EU országainak közel felében ingyenesen használhatjuk az autópályákat. Hozzánk hasonló (csak többnyire valóban matricaként kapható) „matricás” rendszer működik Csehországtól Bulgáriáig. Mindenhol több időtartamra válhatunk jegyet, a legrövidebb időtartam egy nap (BG) vagy hét (SI, RO) vagy tíz nap (AT, CZ, HU, SK), áruk 5 és 12 euró között mozog.

A kapus rendszerben minden egyes megtett szakasz után kell fizetnünk, ennek díjazása nemcsak országonként, de utanként is változik. A legtöbb helyen kártyával és készpénzzel is lehet fizetni, de erről mindenképpen érdemes az utazás előtt a tagállamok hivatalos oldalain tájékozódni (lásd lenti linkgyűjteményünket).

Üzemanyagárak
A kőolaj aktuális világpiaci árától, az országok adópolitikájától és egyéb tényezőktől függően nagyon széles sávban mozog – és folyamatosan is változik – az üzemanyagok ára Európában. Érdemes ezért figyelni például a Bizottság ezzel foglalkozó oldalát, ahol a tagállamok kötelező jelentései alapján heti rendszerességgel (!) frissítik a tagállamokban épp aktuálisan legjellemzőbb üzemanyagárakat – grafikánk vonatkozó része a legutóbbit vette alapul, a legtipikusabbnak tekintett 95-ös benzinre vonatkozóan.

Fotósarok