Szabadidő magazin - CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál
Szabadidő magazin

CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál

2014. szeptember 9. 15:47 |

17 nap alatt 47 helyszínen közel 250 program;

 

2014. október 3. – 9.

Komoly- és könnyűzene mellett jazz, tánc, kortárs zene és opera, színház és újcirkusz, képzőművészet, divat és design, irodalmi program és fotókiállítás.

17 nap alatt 47 helyszínen közel 250 program; 6 bemutató, 9 ősbemutató és 7, Magyarországon eddig soha nem látott produkció, 84 ingyenes program

 Társrendezvények

        az Art Market Budapest, Kelet-Európa régióvezető művészeti vására;

        a 11. Design Hét Budapest, amelynek fókuszában ezúttal a mindennapi életünket egyre inkább átható technológia áll;

        az Armel Operaverseny és Fesztivál, amely hetedik alkalommal mutat be ifjú tehetségeket és kuriózum kortárs vagy akár többszáz éves operaritkaságokat.

Programok

Az idén 70 éves Eötvös Péter és munkássága előtt több ízben is tisztelegnek a művésztársak és a fesztivál. Először a MU Színházban egy nem mindennapi produkció köszönti a mestert. A koncert első felében Eötvös Péter kamaraműveiből – köztük a japán nó színház eszközeit is használó kamaraoperából, a Harakiriből – szólal majd meg egy válogatás. Ezután Kulcsár Noémi Tellabor Tale című kortárs táncelőadása kerül színpadra, amelyhez a koreográfus Eötvös különleges darabjaiból válogatott zenét.

Az UMZE Kamaraegyüttes a 10 éves Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány jubileumi koncertjén három kortárs komponista – a többszörösen díjazott, számos versenyen sikerrel szereplő litván Vykintas Baltakas, a japán Dai Fujikura és a német Genoël von Lilienstern – műveit tűzi műsorra a BMC nagytermében. A hangverseny dirigense az egyik legtöbbet foglalkoztatott német karmester, Ulrich Pöhl lesz.

A Zeneakadémia egy Magyarországon még soha nem látott Eötvös-operát mutat be. A Lady Sarashina alapja Eötvös 2001-ben bemutatott, Az álmok hídján mentem át című színpadi hangjátéka, amit néhány évvel később a Lyoni Operaház kérésére operává dolgozott át. A történetben, amely egy 11. századi japán hölgy naplójára épül, egy érzékeny, ám saját korához képest meglepően önálló nő belső élete kilenc képben rajzolódik ki.

 

 

A Művészetek Palotája idén is számos világsztárt lát vendégül, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben és a Fesztivál Színházban egyaránt.

Laurie Anderson művészettörténész, média- és performanszművész, a New York-i underground ikonikus alakja. Énekesként a legkülönbözőbb művészeti ágakat kapcsolja össze, a legmodernebb technológiákat különösen innovatív módon építi be produkcióiba. A Müpába legújabb, The Language of Future showjával érkezik, és ahogy tőle megszokhattuk, most is aktuálpolitikai történésekre fókuszál.

A Nemzeti Filharmonikusok a magyar gyökerekkel büszkélkedő Gilbert Varga vezényletével igazi különlegességekkel készül a közönségnek: Dvořák: Szláv táncai mellett a 20. század egyik legnagyszerűbb – ám idehaza mégis ritkán hallható – csellóversenye, Hindemith műve is elhangzik majd, illetve a Müpában kerül sor Adams:  The Chairman Dances  című művének magyarországi bemutatójára. A koncerten a fiatal csellistatehetség, Várdai István működik közre.

A harminc esztendeje alapított Amadinda Ütőegyüttest szoros kapcsolat fűzi a Tzong-Ching Ju művészeti vezető irányította Ju Percussion Grouphoz, Tajvan elsőszámú ütőegyütteséhez. Közös produkciójukban két magyarországi bemutató – George Antheil legjelentősebb műve, a Ballet Mécanique és Chang Chiung-Ying: Solar Myth című darabja – mellett Stravinsky és Ginastera lesz a repertoáron.

A kétszeres Kossuth-díjas Ránki Dezső ezúttal családi körben lép színpadra, felesége, Klukon Edit és fia, Ránki Fülöp társaságában. Az izgalmas műsorban Bach Orgonáskönyvecskéjéből hangzanak el tételek, valamint egy a Lipcsei korálok közül, Kurtág György csodálatos zongoraátiratában. A műsorban Dukay Barnabás új, kétzongorás művének ősbemutatóját is hallhatjuk. 

Legjelentősebb kortárs nyelvművészünk, Parti Nagy Lajos kivételes népszerűségének titka a humor, az irónia, a paródia hatáselemeiből kialakított originális szövegalkotás, amely éppígy jellemzi színházi munkásságát is. Mindebből adódóan keresve sem találhatnánk a mai magyar irodalomban alkalmasabb szerzőt arra, hogy a kortársság fogalmát körüljáró CAFe Budapest egyik kiemelt művésze legyen.

Az Oscar-díjas filmrendező Kertész Mihály A tolonc című némafilmje nem csupán a rendező személye, hanem Jászai Mari miatt is különleges alkotás, hiszen a korszak színészóriásának ez az egyetlen fennmaradt filmje.  A főszerepeket az első magyar filmsztárok, Berky Lili, és a később világhírűvé vált Várkonyi Mihály játszották. Most a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben lesz újra látható az alkotás, amelyet erre az alkalomra komponált kortárs zenei kíséret tesz igazi kuriózummá.

Az Akram Khan Company egyik legmeghatározóbb táncművésze, továbbá a névadó társalkotója, Andrej Petrov és a Kecskemét City Balett közös produkciója lesz Az Ötödik Évszak, melyhez Vivaldi korszakos alapművét, a Négy évszakot transzformálta rafinált és finom eszközökkel maivá a német származású brit zeneszerző, Max Richter. 

Daniele Finzi Pasca személyes ihletésű színházi darabja egy gyakran elbukó, néhanapján, egy-egy pillanatra győztessé váló antihőst kelt életre. Az Icaro a szeretet, az életigenlés és a remény előadása, melyben a bohóc szerepében Finzi Pasca egy kórterem ablakából tanítja az emberiséget a túlélés tudományára, a repülésre.

 

A Body of Songson a magyar és a külföldi kóruskultúrát éltető pályakezdő és befutott zeneszerzők alkotásaiból hallhatunk válogatást Réti Balázs zongorista, az MR Énekkar és az MR Szimfonikusok közreműködésével.

Fassang László vezetésével Haydn, Mozart, Nancarrow, Ligeti és kortárs szerzők művein keresztül fedezhetjük fel az orgona megszólaltatásának és a zenei struktúrák vizuális megjelenítésének lehetőségeit az Etűdök géporgonára című esten.

A Mai Operamesékben Orbán György, Selmeczi György és Vajda János színpadi műveiből csendülnek fel a legérdekesebb, legszórakoztatóbb részletek Molnár Piroska és a Kolozsvári Magyar Opera Ének- és Zenekara közreműködésével.

A CAFe kétségkívül egyik legizgalmasabb új helyszíne a Müpa melletti parkolóban felállított 400 férőhelyes CAFe Sátor, amely újcirkusz-, könnyű- és világzenei produkcióknak ad majd otthont. 

A Recirquel Újcirkusz Társulat a magyar cirkuszművészet erős technikai tudását és hagyományait megőrizve dolgozik a műfaj megújításán, melyben az artisták mellett egyaránt hangsúlyos a zene, a tánc, az ének, és a színház. Legújabb produkciójuk, a Párizs éjjel a múlt század 20-as éveibe repíti a nézőket, ahol találkozhatnak örömlányokkal, házalókkal, bejárhatják a város bisztróit és kocsmáit, megismerkedhetnek a vágyakozással, a magányossággal és a (tiltott) szerelemmel.

A Cirque Le Roux a világ számos országában vendégszerepelt már, eredeti hangvételű előadásaik a szakma és a közönség részéről is lelkes fogadtatásra találtak. Legújabb előadásuk, a The Elephant in the Room a színház, a pantomim, az akrobatika és a revü izgalmas keveréke, amelyet a fekete-fehér filmek és az 1920-1930-as évek atmoszférája ihletett.

Ugyancsak a CAFe Sátorban lép fel a kultikus brit punk-musical-kabarétársulat, The Tiger Lillies, akik Dickens sötét Angliájába repítik a közönséget. A zseniális trió dalait Bertolt Brecht és Kurt Weill világa mellett többek közt az énekes, Martyn Jacques ifjonti évei – amiket a londoni Soho egyik bordélyháza felett lakva töltött – inspirálták. De nem kevésbé különc figura az együttes másik két tagja, a zenélő fűrészen játszó Adrian Stout vagy a gumicsirkével doboló Mike Pickering sem. 

A német punkdíva Nina Hagenről nehéz elhinni, hogy pályafutását táncdalénekesként kezdte az 1970-es évek NDK-jában. Az évek során azonban excentrikus viselkedésével és botrányaival olyan jelenséggé nőtte ki magát, hogy senki nem tud mellette szó nélkül elmenni. Bár jövőre 60 éves lesz, még mindig elképesztő energiákat képes megmozgatni a színpadon, ezt a CAFe közönsége is tapasztalhatja majd a fesztivál zárónapján.

 

Az 1979-ben muzsikusokból és zeneszerzőkből alakult 180-as csoport az amerikai eredetű, úgynevezett minimálzene, vagyis a Steve Reich és Philip Glass nevével fémjelzett zenei stílus hazai zászlóshajójaként funkcionált. Egyetemi klubokban éppúgy nagy sikert aratott, mint nemzetközi fesztiválokon, de mindössze 3 lemez kiadása után 1990-ben feloszlott. A Zeneakadémián mindhárom lemez anyagából hallhatunk válogatást: megszólalnak a csoport tagjainak kompozíciói, és az amerikai Frederic Rzewski két alapműve, az első lemezen szereplő, erősen politikai töltetű Coming Together és az Attica is.

 

A jazz és a könnyedebb műfajok kedvelőinek is bőven lesz miből válogatniuk. A Budapest Music Centerbe érkezik a „norvég Miles Davis”, korunk egyik leginvenciózusabb kísérletező jazzmuzsikusa, Nils Petter Molvær, aki folyamatosan feszegeti a hagyományos improvizatív zene határait. Budapestre legújabb, Switch című lemezének anyagát is elhozza.

Az Opus Jazz Clubban az osztrák jazz legnevesebb kortárs zongoristája, David Helbock berlini triójával lép majd fel, de itt lesz a műfaj meghatározó egyénisége Franciaországból, az idén 79 éves Michel Portal és duettpartnere, a tangóharmonika új francia csillaga, Vincent Peirani is.

A jövőre 75 éves Sáry László köszöntésének alaphangját már idén megadják a muzsikusbarátok egy egész estés koncerttel a BMC nagytermében, ahol a mester legújabb darabjainak ősbemutatóit is hallhatja a közönség. 

 

A fesztivál jazzprogramját egy Grammy-díjas világsztár, a billentyűs hangszereken is kiváló, de mindenekelőtt trombitás zseniként jegyzett Nicholas Payton és zenekara is gazdagítja. Első saját lemeze, az 1994-ben megjelent From This Moment mai napig számos rajongó egyik kedvence. A Budapest Jazz Clubban világklasszis kísérőzenészekkel felvértezett formációjával legutóbbi Sketches of Spain albuma mellett a hamarosan megjelenő Numbers című korongról is szemezget majd

A Mary Wigman Dance Evening során az ecuadori koreográfus, Fabián Barba a német expresszionista táncművész, Mary Wigman elsöprő sikerű első amerikai turnéját és senkivel össze nem téveszthető stílusát varázsolja a néző szeme elé a Trafóban.

Ivana Müller előadásainak címei mindig pontosak, hol játékos formában, hol pedig filozofikusan, de magukban hordozzák az adott produkció alapkérdését. Az In Commonban a Horvátországban született, jelenleg Franciaországban élő táncos, koreográfus, rendező, író tíz előadójával társadalmi koreográfiákként mutat be politikai rendszereket. Az előadás központi kérdése pedig nem több és nem kevesebb, mint az, hogy ki, mit és milyen formában képvisel.

 

Az A38 Hajó, a szórakozni vágyó ifjúság kedvelt célpontja a CAFe alatt is remek programokkal várja a fiatalokat: Benjamin Clementine egy éve még utcazenészként kereste a napi betevőt, most pedig Európa legfelkapottabb koncerthelyszínei versengenek a kegyeiért.

A kortárs art-rock egyik legjelentősebb alakja, az amerikai dalszerző és gitáros, a februárban Ez lesz az év egyik legfontosabb klubkoncertje, a művésznő nálunk nyitja meg a Digital Witness-turné őszi európai szakaszát.

 

Fotósarok