Szabadidő magazin - Metropolitan Opera
Szabadidő magazin

Metropolitan Opera

2015. április 26. 20:22 | Gold György

A 2015/16-os szezonban 10 mű közvetítése az Uránia Nemzeti Filmszínházban.

A Metropolitan Opera kihirdette következő: 2015/16-os szezonjának műsorát, ezzel egyidejűleg a Metropolitan Live in HD világközvetítés időpontjait, előadásait és tervezett szereposztásait is közzétette. A sorozatban az ismert, gyakran játszott darabok mellett vannak 20. sz.-i művek, vannak nagyon ritkán vagy szinte sosem játszott 19. sz.-i operák, és a most futó szezonnal ellentétben ismét szerepel Wagner opera a kínálatban. A 2015/16-os szezonban tehát a következő 10 művet tekinthetjük meg az Uránia Nemzeti Filmszínházban.

Vajon véletlen-e, vagy a közvetítések szerkesztőinek tudatos választása, hogy a művek nagy részének főszereplője különleges személyiségű, különleges küldetésű, elhivatott, démoni, netán országokon vagy/és férfiakon uralkodó, végzetesen szerető, esetenként végzetesen gyűlölő extrém nőalak?

2015. október 3. Verdi: A trubadúr.

A címszerepet, Manricót a trubadúrt sokáig és sokszor éneklő nagy tenorista: Leo Slezák vicces írása szerint ő maga sem tudta, hogy tulajdonképpen miről is szól ez az opera, annyira zavaros a története. Ez humorosnak talán humoros, de se nem igaz, se nem igazságos. Az 1853-ban bemutatott mű nem más, mint egy szerelmi háromszögtörténet. Két férfi (Manrico és Luna gróf) szereti ugyanazt a nőt (Leonora), aki csak az egyiket szereti viszont. A vadromantikus történet a 15-sz-i. Spanyolország háborúkkal, gyűlölettel, vérbosszúval és babonás félelmekkel teli háttere előtt zajlik. Leonora: a szoprán díva Anna Netrebko, Manrico: Yonghoon Lee, Luna gróf: Dmitrij Hvorosztovszkij, Azucena, Manrico anyja: Dolora Zajick. Vezényel: Marco Armiliato. Rendező: David McVicar.

2015. október 17. Verdi: Otello. (új produkció)

A szerelem, a bosszú és a féltékenység Shakespeare által írott halhatatlan drámájából halhatatlan operai remekmű született a nagyszerű szövegkönyvet elkészítő Arrigo Boito és az idős Verdi megújult stílusú operamuzsikája jóvoltából. A Met. új produkciójában az operairodalom egyik legnagyobb tenorszerepét, Otellót Aleksandrs Antonenko, az ártatlanul megölt Desdemonát Sonya Yoncheva, a gyűlölettől vezérelt Jagot Zelko Lucic fogja alakítani. Karmester: Yannick Nézet-Séguin. Az előadás rendezője: Bartlett Sher.

2015. október 31. Wagner: Tannhäsuer

Wagner operájának két különleges nőalak a főszereplője: (avagy egy nő kétféle megjelenítése) az erotika, a szexualitás, a testi szerelem megtestesítője: Vénusz és a tiszta, eszményi, lelki szerelem képviselője, a szentté váló Elisabeth. Közöttük kell választania a 13. sz.-ban valóban élt költőnek: Tannhäusernek, aki ebbe a választásba és a képmutató lovagi világ ellen, a költői igazság kimondásának szabadságáért vívott küzdelmébe bukik bele. Tannhäusert a nehéz fajsúlyú hőstenor: Johan Botha, Elisabethet: Eva-Maria Westbroek, Vénuszt: Michelle DeYoung, Wolframot: Peter Mattei fogja énekelni. Vezényel: a Met. hosszú idő után visszatért vezető karmestere: James Levine.

2015.november 21. Alban Berg: Lulu (új produkció)

Franz Wedekind: A föld szelleme és a Pandorra szelencéje című drámáiból született meg Alban Berg 1937-ben bemutatott, de befejezetlenül maradt operája, Lulu címmel. A 20. sz. első felének irodalmi és zenei modernitását tükröző darab főszereplője egy rendhagyó karakterű nő, Lulu, aki a mindent és mindenkit magába olvasztó, elsöprő, felemésztő szexualitás megtestesítője, aki uralkodik a férfiakon, (ld. a képzőművészetben a kortárs Klimt és Egon Schiele festményei) de végül áldozatukká válik. Ezt a dekadens világot kelti életre Alban Berg dodekafon, a tizenkétfokúságon alapuló zenéje. A hatalmas női főszerepet: Lulut Marlis Petersen kelti életre az előadásban. Közreműködik még: Susan Graham, Daniel Brenna és Johann Reuter. Ezt az előadást is James Levine vezényli. Rendező: William Kentridge.

2016. január 16. Bizet: Gyöngyhalászok

A 19. sz. operaszínpada vonzódott az egzotikumhoz, a mesés Kelet világához. Sorra születtek a különféle keleti helyszíneken játszódó, de zenéjükben legföljebb mű-keleti világot bemutató operák. Bizet műve, a Carmen előtt 12 évvel, 1863-ban bemutatott Gyöngyhalászok Ceylon szigetén (mai nevén Srí Lanka) játszódik. Ez a ritkán látható darab is egy szabályos szerelmi háromszög történet. Nadír és Zurga a két gyöngyhalász ugyanabba a lányba, pont a papnőbe: Leilába szeretnek bele…..A tenor Nadírt Matthew Pollenzani, a bariton Zurgát Mariusz Kwiecien, a szoprán Leilát Diana Damrau alakítja. Karmester. Gianandrea Noseda. Rendező: Penny Woolcock.

2016. január 30. Puccini: Turandot

A jéghideg szívű, kegyetlen, vérengző, mondhatni sorozatgyilkos kínai hercegnő, (Turandot) ismét egy extrém női figura. Puccini utolsó (befejezetlen) operája mese az önfeláldozásról (Liu), a férfiak ostobaságáról (Kalaf) és a szerelem hatalmáról. Franco Zeffirelli pazar rendezése valódi keleti képeskönyvet varázsol a Met. hatalmas színpadára, mindazok örömére, akik szeretnek elmerülni a színpadi látvány által nyújtott varázslatos világban. Az operairodalom egyik legnehezebb drámai szoprán szerepében ezúttal a főként Wagner szerepeiből ismert svéd énekesnő: Nina Stemme lép színpadra. Kalaf szerepében a felejthetetlen Pavarotti után ezúttal Marco Berti tenorját ismerhetjük meg. Az előadást Paolo Carignani fogja vezényelni.

2016. március 5. Puccini: Manon Lescaut. (új produkció)

Újra egy Puccini opera, újra egy rendkívüli női jellem: a Prevost abbé regénye alapján született opera főhősnője a kis Manon, aki egyszerre angyal és egyszerre ördög. Manon, a szerelmet megismerő fiatal, gyönyörű, naiv lány hosszú utat jár be az önmagát áruba bocsátó, szerelmét eláruló, önző nőtől, a szenvedések útján keresztül, szerelméhez a halálban immár örökre hű maradó asszonyig. Az előadásban Manont: Kristine Opolais, szerelmét Des Grieux lovagot a sztártenor Jonas Kaufmann fogja énekelni. Vezényel: Fabio Luisi, Rendező: Richard Eyre.

2016. április 2. Puccini: Pillangókisasszony

Megint Puccini, megint egy nem hétköznapi asszony és megint az egzotikus Kelet. Ezúttal Japánban járunk. Ott játszódik Puccini egyik legpoétikusabb, legtisztább női szereplője, a szerelméért mindent feláldozó, gyerekéért még az életét is odaadó hűséges kis Cso-Cso-Szan, és az őt csak játékszernek tekintő amerikai tengerészhadnagy, Pinkerton édes-bús története. Az opera különleges, bábokat is szerepeltető rendezése Anthony Minghella munkája. Főszereplők: Kristine Opolais és Roberto Alagna. A karmester: Karel Mark Chichon

2016. április 16. Donizetti: Roberto Devereux (Met. premier)

Ez az opera Donizetti úgynevezett királynő trilógiájának, a sajátos egyéniségű, nem mindennapi életű I. Erzsébethez kapcsolódó történelmi sorozatnak régen várt harmadik darabja. Először az Anna Bolena c. operában gyermekként találkoztunk a későbbi királynővel, apja VIII. Henrik udvarában, majd a Maria Stuarda c. darabban láttuk, ahogy vérpadra küldte vetélytársát, egyben unokatestvérét Stuart Máriát. Ebben a műben az intrikákba, a szerelmi harcokba és az uralkodásba belefáradt, idősödő királynő utolsó szerelmi fellobbanásának lehetünk tanúi Roberto Devereux (Essex grófja) iránt, akit féltékenységében a vérpadra küld, s akinek neve ma is látható a Tower udvarán, az ott kivégzettek névsorában. Erzsébet: Sondra Radvanovsky, Roberto: Matthew Pollenzani, Sara (Roberto titkos felesége) Elina Garanca, Karmester: Maurizio Benini, Rendező: David McVicar

2016. április 30. Richard Strauss: Elektra. (új produkció)

A közvetítési szezon befejező előadása az operairodalom egyik legsötétebb drámája, benne három rendhagyó és rettenetes női szereplővel. 1909-ben volt a Hugo von Hofmannsthal szövegére, a görög mondavilágból merítő Strauss opus, az Elektra bemutatója. A mükénéi palota falait vér festi pirosra: a felesége és annak szeretője által megölt Agamemnon király vére. A király lányát, Elektrát a megölt apja iránti szeretete (szerelme?), anyja és annak új férje iránti gyűlölete és a vérbosszú élteti. Húga a hisztérikus Chrysosthemis menekülne a pokoli helyről, bármi áron. Anyjuk, a gyilkosságban részes Klytämnestra pedig álmatlanságtól szenvedve bolyong a palotában. A hazatérő fiú, Orestes aztán véres bosszút áll anyján és annak férjén. Strauss hatalmas zenekara kifejezi, eljátssza mindezt a színpadi szörnyűséget, de ennél sokkal többet is, a lelkekben lejátszódó borzalmakat is. A zenés színpad talán legnehezebb színészi, énekesi feladatot jelentő, hatalmas szerepét, Elektrát a Wagneren edzett énekesnő Nina Stemme fogja alakítani, Klytämnestra szerepében a közelmúlt egyik legnagyobb Wagner mezzoszopránját: Waltraud Meiert láthatjuk újra a színpadon, Chrysostemist Adrianne Pieczonka fogja énekelni. Karmester: Esa-Pekka Salonen. Az előadást napjaink egyik legnagyobb operarendezője: Patrice Chéreau rendezésében állítják színpadra.

Jegyek a fenti előadásokra 2015. április. 24.-én 10.00-tól válthatók az Uránia Nemzeti Filmszínház pénztárában.

 

 

 

 

Fotósarok