Szabadidő magazin - Az Opel Dakar Team új időszámítás elött.
Szabadidő magazin

Az Opel Dakar Team új időszámítás elött.

2010. február 10. 17:45 |

Új színeket és arculatot nyert a csapat.

 

 

 

 Az Opel Dakar Team számára a 2010-es versenyévad egy új időszámítás kezdetét is jelenti, mert azon túl, hogy 15 éves jubileumát ünnepli, rengeteg új tervvel és tennivalóval nyitja az idei versenyszezont.

Szalay Balázs 1995-ben alapította csapatát. Kilenc év után idén először nem álltak rajthoz a Dakar Rallyn, ám ezt kihasználva újult erővel és energiával vágnak neki a következő évnek.  Szalay Balázs folyamatosan lépést tart az idővel, az állandó fejlesztések mellett mindig megújulásra törekszik, így ez az év is ennek a jegyében telik.

Hatalmas átalakuláson megy át, új színeket és arculatot kap a csapat, újabb versenyzők  csatlakozásával, egy új versenyautóval és egy VIP busszal is bővül a járműflotta és nem utolsósorban új csapatvezetőt köszönthettek Németh Ottó, a Henkel marketingvezetője személyében. 

 

2011-re új reményekkel készülnek. Ezekről elsőként Szalay Balázs tájékoztatott.

 

Szalay Balázs

„1994 év végén merült fel bennem először komolyabban a kérdés, hogy autóversenyző legyek. Kiskoromban természetesen sokat foglalkoztatott a hogy majd egyszer én is Niki Lauda leszek, de azok akkoriban csak álmok voltak.

Véletlenszerűen többször láttam a Dakarról is képeket a tévében, de csak 29 éves koromra jutott el a tudatomig, hogy ténylegesen tegyek is az ügyben, hogy belevágjak az autóversenyzésbe.

Az 1996-os Dakar volt életem első autóversenye, melyen részt vettem. Az, hogy nem sikerült legyőzni a sivatagot, új erőt adott és új lendületet ahhoz, hogy mindent elkövessünk annak érdekében, hogy egyszer sikeresen végigérjünk a Dakaron.

1998-ban tudtunk újra elindulni egy akkori amerikai tereprali bajnokkal, akitől sokat tanultam, a technikai problémák azonban abban az évben is meghiúsították a célba érést.

2000-ben végre valóra vált az álom és társaimmal teljesítettük a Dakar Rallyt, bár akkor nem a Rózsaszín-tó partján, hanem Kairóban, a piramisok lábánál volt a cél.

A 2000-es sikeres Dakar után kissé megtorpant a lendület, mivel valóra vált az álom és sikerült első magyarként célba érni a viadalon. Ám a 2001-es kihagyott Dakar alatt újból elkezdett viszketni a tenyerem és már a Dakar alatt elkezdtem szervezni, hogy 2002-ben újból rajthoz állhassak.

2002-ben azonban már nem az volt a cél, hogy teljesítsük a távot, hanem hogy minél jobb helyezést érjünk el. Sajnos ez sem 2002-ben, sem 2003-ban nem jött össze. Mindkét alkalommal technikai probléma miatt kellett feladnunk a küzdelmet.

Az első öt Dakarunk statisztikája sajnos nagyon rossz volt, hiszen az öt versenyből csak egyszer értünk célba.

2003-ban, a Dakar után végre sikerült az Opellel leszerződnünk és új navigátorként Bunkoczi László is bekerült a csapatunkba, így a 2004-es Dakaron már új csapatként az Opellel és Lacival álltunk rajthoz. Ez a két változás meghozta a sikert a csapatnak, hisz az azóta eltelt hat évben minden alkalommal sikerült célba érnünk, ráadásul az eredmények is nagyon biztatóak.

2003-tól már a saját műhelyünkben készülnek az autók és a kamionok, melyet az évek során sikerült teljesen profivá változtatni. Mára a műhelykomplexum, ahol az Opel Dakar Team működik, három egységből áll. A versenyautó szerelő műhelyben szervizelik a kész autókat, a lakatosműhelyben készülnek az új autók és alkatrészek, a kamionműhelyben pedig a versenykamiont, a három szervizkamiont és a VIP buszt szervizelik szerelőink.

Egészen biztos, hogy ma Magyarországon a legkomolyabb szinten az Opel Dakar Team műhelyében készítik fel az autókat. Egész Közép- és Kelet-Európában ez a műhely a legnagyobb és itt folyik a legmagasabb szinten a tereprali autók gyártása és felkészítése is.

 

Csapatunk 2010-ben vált teljesen profivá, hiszen kiegészült egy csapatvezetővel, Németh Ottóval, aki a Henkel Magyarország Kft. marketingvezetője. Büszke vagyok, hogy felkérésemet vállalva, anyavállalatának teljes támogatásával tudja betöltetni ezt a felelősségteljes pozíciót. Ottó egy teljesen más terepről érkező szakember, aki viszont a szakmájában, a marketing és a marketingkommunikáció, illetve a PR területén képviseli az élmezőnyt. Képességeinek, elhivatottságának, sok éves tapasztalatának és a motorsportok iránti szenvedélyének köszönhetően egy teljesen új látásmóddal vezeti a teamet. Munkája révén együttműködő partnereinknek is egy Magyarországon példanélküli szolgáltatáscsomagot tudunk nyújtani majd a következő években, ami terveink szerint méretében, egyediségében felülmúl majd bármilyen hasonló együttműködést.   

 

Hasonló büszkeséggel és még nagyobb örömmel üdvözlöm a csapatban hivatalos háziasszonyunkat, Freire Szilvia szépségkirálynőt. Szilvi 2008-ban a Miss World és Miss Universe szépségversenyek összevont, magyarországi döntőjén lett a zsűri döntése alapján a legszebb. Ő a hölgyek szemével fogja bemutatni majd a csapat életét, többek között egy külön internetes blogban. Édesapja portugál származású, ő maga pedig Mozambikban született. Szeret autózni, imádja  a rallyt, ezen kívül fest és ha teheti, utazik. Örök szerelme Afrika. Remélem, hogy csapatunk háziasszonyaként is ellátogathat majd a kontinensre.

 

A 2010-es évben elkészítjük azt a versenyautót is, melyet másfél éve tervezünk. Az autó külső borítását a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói és oktatói tervezték meg, majd a General Motors szélkamrájában tesztelve alakult ki a végleges formája. Ezen autó futóművét az a francia cég mérnökei tervezték, akik annak idején a Nissan gyári autót tervezték és építették, majd a Volkswagennek, legutóbb pedig a BMW gyári csapat autóinak tervezték a futóművét. Az új autó motorját – mely még erősebb, mint a mostani – a GM Racing építi jelenleg Detroitban és várhatóan a nyárra érkezik az Opel Dakar Team műhelyébe. Az erőátviteli rendszert a VW Motorsport jóváhagyásával tudtuk megszerezni egy angol cégtől, és már meg is érkezett műhelyünkbe.

 

Ezzel teljesen komplett lett az új Opel Antara Evo megtervezésének folyamata. Jelenleg már elkészültek ezen autó optikai elemei és márciustól megkezdődik a tervek alapján a váz gyártása is. 

2010-ben Bunkoczi Lászlóval indulunk a magyar bajnokságban, az FIA Közép-Európa Zóna Kupában és a FIA Európa Kupa futamokon, melyek mindegyikén célunk a dobogó legfelső fokára állni.”

 

Bunkoczi László az idei feladatokat foglalta össze.

„Ha a tervek szerint alakul az idei versenyprogramunk, akkor nagyon sűrű lesz az évünk, mert közel 14 versenyen állunk rajthoz, ami azt jelenti, hogy lesz olyan időszak, amikor havi két versenyen is elindulunk, ez nem kis megterhelést jelent a csapatnak. Értelemszerűen két fő csapásiránya van az évközi versenyeknek, mégpedig a magyar tereprali bajnokság és a Zóna kupa, amit már egyszer sikerült megnyernünk. Természetesen szeretnénk mindkét sorozatban eredményesen szerepelni, a kiemelt célunk azonban továbbra is a Dakar.

A különlegessége a szezonnak, hogy a Dakarra való felkészülést a szentpétervári Northern Foresttel kezdjük, ami nem kimondott sivatagi versenynek számít a havas pályáival. Még nem versenyeztünk ilyen körülmények között, de még szöges gumikkal sem, viszont megadja az alaphangot az idei szezonunknak. Alapvetően egy olyan vidékre megyünk, amihez nehéz alkalmazkodni, de ez a sportág erről szól, próbára tesz minket, hogy mennyire megy ez nekünk. Már négy hónapja nem ültünk versenyautóban, ki is vagyunk éhezve, hogy csapassunk végre egy jót.

Ez a versenyprogram nyilván nem csak a mi felkészülésünkről szól, hanem a versenyautóéról és a szervizesekéről is, illetve az egész csapat készen kell, hogy álljon év végére, amikor elindulunk az újabb sivatagi megmérettetésünkre.”

 

Kovács Tamás vezérigazgató a cég megújulási képességét  emelte ki.

„Az Opel mint vállalat és mint márka, nagyon fontos új fejezethez érkezett, amelyet nem csak olyan új modellek jeleznek, mint az Insignia, az Astra, vagy a Meriva, hanem új arculat és új megjelenés is, ami összhangban van az Opel Dakar Team törekvéseivel, hiszen ők is megújulnak és új néven, új arculattal vágnak bele a 2010-es évadba.”

 

Németh Ottó a Henkel cég marketingvezetője egyben mint új csapatvezető mutatkozott be.

„A Henkel nemzetközi szinten, sorozatban hatodik éve a Dakar-rali hivatalos szállító partnere két márkájával, köztük a jól ismert Loctite®-al. A méltán sikeres program magyarországi partnerének pár évvel ezelőtt vállalatunk Szalay Balázst és csapatát, az Opel Dakar Team-et választotta. Számunkra eredményeikkel, szakmaiságukkal, hátterükkel és nagyra törő terveikkel ők képviselték leginkább az a nívót melyekhez csatlakozni kívántunk.

Az utóbbi néhány évben Balázsban és Laciban valódi értékekkel rendelkező sportembereket ismertünk meg akik a terepen nemcsak társai és partnerei egymásnak hanem ha kell a magánéletükben is igaz, jóban-rosszban összetartó barátok.

Idei évben az együttműködésünk újabb fejezetét nyitjuk meg azzal, hogy a csapat stratégiai partnerévé váltunk. A szorosabbá vált együttműködésünk részeként a versenyzők termékeink tesztelésében és fejlesztésében is részt vesznek, visszajelzéseikkel a jövő sikertermékein dolgozó mérnökeink és vegyészeink munkáját fogják segíteni. Szintén a partnerség része, hogy lehetőségeink szerint a lehető legnagyobb  támogatást biztosítjuk a csapat részére ami számos területet jelent.

A szorosabbá fűzött kapcsolatunk további egyik eleme, hogy a hatékony és hatásos idei és jövő évi kommunikáció kidolgozására, irányítására és végrehajtására, a csapat összefogására egy állandó csapatvezetőt delegálunk az Opel Dakar Team-be.

Büszke vagyok, hogy Balázs felkérésére a vállalatom támogatásával én lehetek a csapat első csapatvezetője. A feladatot határozott időre, a 2010-es és 2011-es versenyévadra vállaltam. Célom, hogy tudásommal és a Henkel nyújtotta háttérrel elősegítsem a csapat munkáját illetve Balázs és Laci további sikeres pályafutását.”

Ebben az évben Szalay Balázs szakított a hagyománnyal és nem a Dakar Rallyval kezdi az évet, mivel a csapat nem tudott részt venni a januári dél-amerikai viadalon. Ezért az Opel Dakar Team 2010-es évadnyitó eseménye a Szentpétervári régióban megrendezésre kerülő Baja Russia - Northern Forest elnevezésű verseny lesz. A futam már a nyolcadik évadát ünnepli az idén, első alkalommal pedig 2009-ben szerepelt az FIA naptárában hivatalosan a Baja Kupa sorozat részeként.

Meglehetősen ismeretlen lesz a terep a sivataghoz és forrósághoz szokott Szalay-Bunkoczi páros számára, hiszen soha nem vettek még részt versenyen hasonló körülmények között, ahol hó és jég borít mindent. Itt kizárólag speciális szöges gumikkal lehet beszállni a küzdelembe, a -20 ºC hideg napközben pedig teljesen normális jelenségnek számít. A 2007-es Northern Forest futam -30 ºC hidegben zajlott le, amit már a helyiek is nehezen viseltek, hiszen jobban kedvelik, ha csak -10 ºC van. Azonban ez adja meg a verseny jellegzetességét, valamint a puha hó, ami olyan fantasztikus és különleges élményt nyújt a tereprali versenyzők számára, amire valószínűleg sokáig emlékezni fognak.

 

 

 

Fotósarok