Szabadidő magazin - Párbeszéd a Szakképzésért
Szabadidő magazin

Párbeszéd a Szakképzésért

2015. december 14. 19:44 |

Fórum a legaktuálisabb problémákról

 Dorog - dec. 17.

2015.december 17-én az Országos Fémipari Ipartestület és a Dorogi Ipartestület fórumot szervez, ezen a szakmai képzést végzők elmondják és összefoglalják véleményüket a szakképzési év eddigi tapasztalatairól, a szakmák jelenlegi oktatásról, aktuális kérdésekre keresik a válaszokat, többek között:

Vannak-e olyan elemek ezeknek a szakmáknak a jelenlegi képzésében, amelyeket javítani lehetne, akár tartalmilag, akár más szempontból?


A duális képzés szempontjából mit lehetne tenni annak érdekében, hogy több vállalkozás vegyen részt ezen szakmák gyakorlati képzésben?


Milyen pontokon lenne szükséges az egész szakmai képzési rendszer fejlesztése?


Az adott szakmákban az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzésben, hogyan látják az utánpótlás kérdését, van-e elegendő fiatal, vagy felnőtt, akiket ezekbe a képzésekbe be lehet vonni? Mi az a jelenlegi szabályozás, amelynek változtatásával javulhatna a helyzet?


Milyen összefüggéseket látnak a duális képzés és a családi, mikro- és kisvállalkozások szerepe között, milyen mértékben befolyásolja a képzésben való részvételüket az a tény, hogy ezeknek a vállalkozásoknak van-e megfelelő munkájuk?


Ezek és más, a szakképzést érintő kérdések széleskörű megvitatása után az OFI, mint munkaadói szakmai érdekképviselet a fórum tapasztalatait összegzi. Szükség esetén a pozitív elmozdulás érdekében, tárgyalásokat kezdeményez a megyei- és országos kamarával, szakképzési centrumokkal az NGM Ipari és Építésgazdasági főosztályaival.

Néhány ipartestületi felvetés:

·         A  korábbi szakközépiskolákból szakgimnáziumok lettek és az ezekben képezhető szakmák köréről most folyik egy még nem lezárult vita. Várhatóan 42 szakágban lesznek képzések, amelyek egyszerre adnak érettségit és egy szakmai végzettséget. Ezekhez a szakmai végzettségekhez FEOR lista is készül, hogy milyen foglalkozásokat lehet velük végezni. Továbbá az ötödik évben egy év alatt sok technikusi végzettséget is meg lehet szerezni ezekre a szakmákra alapozva. A négy szakgimnáziumi évben az eddig rendelkezésre álló 1000 órát 700 órával megemelték a közismeret kárára a szakmák megtanulására. Így összességében a szakmai elmélet és gyakorlat aránya mintegy 40-60%.
·         Nem világos az, hogy a szakmai gyakorlatot a tanulók hol fogják megszerezni. Tanműhelyekben-e vagy az iskolával kötött megállapodás alapján valódi műhelyekben? A duális képzés alapján törekedni kellene arra, hogy ez a gyakorlati képzés is valós körülmények között történjen, de ebben a rendszerben a tanulószerződés rendszere nem működik. Még az se kristályosodott ki, hogy az iskolaigazgatónak van-e jogköre gyakorlati képzőhelyekkel megállapodást kötni vagy ezt a 44 megyei szakképzési centrum vezetőinek jóvá kell hagynia.

 

Fotósarok