Szabadidő magazin - Fesztiválszezon
Szabadidő magazin

Fesztiválszezon

2016. szeptember 21. 19:48 |

Élmény és biztonság. Minikonferencia

Harmadik alkalommal szervezett minikonferenciát a fesztiválszezon lezárására a HEINEKEN Hungária. Az idei eszmecsere fő témája a fesztiválélmény és a fesztiválbiztonság volt. A fesztiválszervezők többsége jó évet zárt.

 

 

 

 

 

Köszöntő beszédében José Matthijsse, a HEINEKEN Hungária vezérigazgatója elmondta, a vállalat hosszú évek óta jelen van a magyarországi zenei fesztiválok több, mint 70 százalékán a nagyoktól (VOLT, BalatonSound) a legkisebbekig, Hangsúlyozta, hogy alkoholgyártó vállalatként különösen nagy figyelmet fordítanak a felelős alkoholfogyasztás népszerűsítésére.

Második alkalommal adták át az év fesztiválfotósának járó díjat. Idén junior és videós kategóriában is lehetett pályázni. A zsűriben a tavalyi fődíjas Csudai Sándor, Kamasz Melinda, a Figyelő főszerkesztő-helyettese, Vizi Attila operatőr, és José Matthijsse, a HEINEKEN Hungária vezérigazgatója kapott helyet. 

Az év fesztiválfotósának járó díjat Mudra László kapta, a junior kategória győztese Varga Benedek lett, az év fesztiválvideóját Bazsó András készítette.

A detox nem buli

Gerendai Károly, a Sziget Fesztivál alapítója, a Sziget Kft. ügyvezetője videós bejelentkezésében elmondta, hogy a nagy fesztiválokon, ahol naponta több tízezren fordulnak meg, a biztonság a szervezők számára prioritás, ugyanakkor a vendégek akkor érzik jól magukat, ha nem keltünk bennük félelmet a túlzottan látható biztosítással. A fesztiválozók tájékoztatásáért is felelős rendezők maguk is olyan fiatalok, mint a fesztiválozók, a fegyveres, kommandósok pedig bár ott vannak a háttérben, de nem láthatóak. Mivel nem lehet minden látogató mellé egy rendezőt adni, fontos, hogy a fesztiválozók is ügyeljenek arra, hogy ők maguk ne jelentsenek veszélyt társaikra. „Mivel azért jönnek, hogy jól érezzék magukat és nem ellenséget keresnek, nem provokáció a céljuk, ezért a nagy látogatószám ellenére kevés az incidens” – mondta Gerendai Károly.

Az első kerekasztalbeszélgetésen a fesztiválbiztonságról és a felelős alkoholfogyasztásról beszélgettek a résztvevők. Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője elmondta, hogy az OMSZ biztosítja a fesztiválokat, mentési tervet dolgoznak ki minden egyes eseményre. A SZIGET Fesztiválon például 9 mentőautó mellett gyalogos és különböző egyéb járművekkel közlekedő mentősök teljesítettel szolgálatok. Az OMSZ helyi ambulanciát is létesített. Összesen 174 ember került kórházba, túlnyomó többségük azonban csak megfigyelésre, komoly probléma szerencsére nem volt. „A túlivások számát előre igyekeztünk csökkenteni a Heineken Hungária támogatásával indított A detox nem buli! kampány segítségével” – mondta el Győrfi Pál.

Pálfalvi Márta, a HEINEKEN Hungária Vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója szerint szerencsére nem jellemzőek az extrém esetek.  „Felelős gyártóként valljuk, hogy a sör ugyan természetes és jó ital, de alkoholtartalma miatt a túlfogyasztása veszélyes lehet, amire minél több embernek fel kell hívni a figyelmét” – hangsúlyozta Pálfalvi Márta.

Orbán Balázs és az EFOTT fesztivál szponzorációs és programszervezési vezetője szerint úgy kell élményt adni a fesztiválozóknak, hogy biztonságban legyenek. Ezt az EFOTT-on 200 biztonsági őr 3, mentőautó és 2 esetkocsi biztosítja. Az Európában történt sajnálatos események miatt pedig idén megszigorították az előírásokat. A Velencei tó partján megrendezett fesztiválon nem voltak különleges sérüléssel járó események, a buli hevében egy két bokarándulást, kéztörést leszámítva. Összesen 9 fesztiválozót kellett kórházba szállítani, közülük egyet túlzott alkoholfogyasztás miatt. A túlivás nem jelent megoldhatatlan problémát az EFOTT-on, ehhez hozzájárulhatott az a 12 000 18 éveshez eljuttatott, a Sopronival közös kampányuk, amely a felelős alkoholfogyasztás fontosságára világít rá. Orbán Balázs szerint a fesztiválbiztonság szempontjából különösen fontos, a látogatószámot a helyszín kapacitásának megfelelően limitálni. „Fontos, hogy ha eléri a biztonságos létszám felső határát a látogatottság, ki kell tenni a megtelt táblát” – húzta alá. 

Gáncs Kristóf a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a fesztiválokra kitelepülve a civil szervezeteknek is élményt kell kínálniuk, ezen keresztül lehet megszólítani a fesztiválozókat, hiszen a fiatalok élményt keresve látogatnak el ezekre az eseményekre.

Sántha Tamás, a Magyar Telekom Szponzoráció és Rendezvénymenedzsment osztályvezetője elmondta, a Telekom a megjelenés minősége, az esemény célcsoportja, és a fesztivál reputációja alapján dönt a szponzorációról. A Telekom, amely idén nyáron 5 nagy fesztiválon volt jelen (EFOTT, Campus, SZIGET, Balaton Sound, VOLT), utóbbi esetében névadó szponzorként. „Az EFOTT mellett az esőben is kitartott a Telekom, hiszen hosszútávú együttműködésekben érdekelt, a vis maior helyzetekkel pedig mi is számolunk egy szabadtéri eseménynél” – mondta el Sántha Tamás.

Zab Gábor, a HEINEKEN Hungária marketing igazgatója elmondta, vállalata közel 100 fesztivált támogat az országban, kommunikációs céljaikban pedig egy televíziós reklámkampánynál is jobban segítik őket ezek a rendezvények.

 

Az utolsó kerekasztalbeszélgetésen elsősorban a zenekarok képviselői osztották meg a közönséggel, hogy mit jelent számukra a fesztiválélmény. Tóth Gergely, a Wellhello menedzsere kitűnő szezonról számolt be: Fluor és Diaz kb. 70 koncertet adtak a nyáron, amely valójában csak szeptember végén ér véget. A menedzser szerint ez tulajdonképpen a maximum, mivel napi egy koncertnél jobb nem többet vállalni. A fesztiválszezon 4 hónapja az éves koncertszám felét teszi ki. Tóth Gergely szerint bár a technikai feltételek a nagyobb fesztiválokon kiválóak, a catering gyakran problémásabb, mint egy falunapon. Erre szerinte azért is érdemes lenne jobban figyelnie a szervezőknek, mert a jó vendéglátástól jókedvű a zenekar, ettől pedig jó a koncert is. Bár évente 5000 fesztivált rendeznek Magyarországon, ezek 20 százaléka biztosan nem rentábilis, ez pedig a produkciók kifizetése során is gondot jelenthet. „Van egy véd és dacszövetség és egy levelezőlista a menedzserek között, amelyen a problémás helyszínekre, szervezőkre figyelmeztetjük egymást, ha valaki nem kapja meg a pénzét, a többi zenekar már el sem indul a helyszínre” – mondta Tóth Gergely.

Molnár Máté a Road együttes énekese, basszusgitárosa is elégedett a 2016-os fesztiválszezonnal, a zenekarral a műfajból adódóan valamivel kevesebb fellépésük van, mint a sok rádiós játszással megtámogatott popbandáknak. Ugyanakkor – mondja Molnár Máté – aki rockot akar, az nagyon megbecsüli őket. Évente van 10-15 olyan koncertfelkérésük, amire nemet mondanak. Ha ugyanis nincs meg a technikai háttér, akkor számukra nem számít a kiesett gázsi sem, nem vállalnak kompromisszumokat a minőségben. A menedzseléssel kapcsolatban az énekes elmondta, nem volt jó saját maguk menedzserének lenni, hiszen neki a produkcióval kell foglalkoznia, nem a WC-k számával, így profira bízták magukat. Ez a bevételekre is pozitív hatással van. „Sok fesztivál van, de nem mind az, ami annak mondja magát, az évi 5000 fesztivál nem reális. Bár néha darálónak tűnik, érdemes végigcsinálni a fesztiválszezont, jó kipróbálni” – mondta Molnár Máté.

Kowalsky Balázs a Kowalsky meg a Vega együttes frontembere körülbelül 40 koncertet adott zenekarával az elmúlt hónapokban, a többségét nagyobb helyeken, nagyobb fesztiválokon tartották. A zenésznek meggyőződése, hogy nem kell mindenhol ott lenni, csak akkor, ha össze lehet illeszteni az elképzeléseket a szervezőkkel. „Számunkra fontos a nagyszínpados fellépés, ez része a tudatos márkaépítésünknek, ahogy a jó idősáv is” – hangsúlyozta Kowalsky Balázs.

Bártfalvi Sándor, azaz Sanyóca, a Mary Popkids frontembere 60-70 fellépéssel a háta mögött, elégedetten zárta az idei fesztiválszezont. Szerinte körülbelül ez a maximum szám, ami élő zenekarral ennyi idő alatt megoldható. A zenekarnak eddig nem volt külön menedzsere, de már kezdik érezni, hogy nem szerencsés keverni a szerepeket. „Elkezdtünk egy segédmenedzsert foglalkoztatni, így jobban működik” – mondta Bártfalvi Sándor.

 

Fotó:Varga Benedek

Fotósarok