Szabadidő magazin - Vásárlás karácsonykor
Szabadidő magazin

Vásárlás karácsonykor

2016. december 14. 11:13 |

Tudnivalók tudatos vásárlóknak




Kezdetét veszi az adventi időszak, közelednek az ünnepek. A készülődéshez hozzátartozik az ajándékok beszerzése is, amit egyre gyakrabban webáruházakból szereznek be a fogyasztók. Gyakran csábítóak az ajánlatok, akár 40-60 %-os árleszállításokkal is találkozhatunk,
ezért fontos a fogyasztóknak tisztában lenni néhány alapvető információval, - jogokkal és kötelezettségekkel -, melyek birtokában megkönnyíthetik dolgukat a karácsonyi vásárlásoknál.

Kuponos vásárlások esetén a legfontosabb tudnivaló, hogy a vásárlás esetén nem a kuponos oldal és a vevő között jön létre a szerződés, hanem a terméket ténylegesen eladó, vagy a szolgáltatást ténylegesen nyújtó cég és a vevő között. A vásárlás előtt tájékozódjunk az ajánlat feltételeinek részleteiről a kupon tényleges kibocsátójánál, mert a kuponos oldalon lévő tájékoztatás gyakran nem
teljes körű, így annak alapján nem jutunk hozzá az ajánlattal kapcsolatos minden információhoz.

Nem árt újra és újra felhívni a figyelmet arra, hogy internetes vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vásárlót, így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a
szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.
Az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Kevesen tudják, hogy nem csak a
vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.
Kivételt képez online vásárlás esetén, azaz nem lehet az elállási jogot
gyakorolnia a fogyasztónak, ha például CD-t, DVD-t, vagy számítógépes
szoftvert vásárolt és a csomagolást már felbontotta, vagy kifejezetten a
fogyasztó egyedi utasításai szerint készítették el a terméket (például
egy pulóver egyedi felirattal, hímzéssel ellátása), ha hírlapot,
napilapot vásárolt, vagy ha szállással, utazással, rendezvénnyel
kapcsolatban vett igénybe szolgáltatást.
Ha pedig az utolsó napokra hagyjuk a vásárlást, akkor számolnunk kell
azzal, hogy nem fogják tudni időben kiszállítani az áhított ajándékokat!

Üzletben történő vásárlás esetén nem illet meg minket hibátlan áru (nem megfelelő színű vagy méretű ajándéknak szánt pulóver) esetében az elállási jog. Ilyenkor csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy a bizonylattal együtt visszahozott ajándékot kicseréli-e másikra vagy
esetleg biztosítja a termék árának levásárlását az üzletében. Ezen kedvezőbb feltételekről már a vásárláskor érdeklődjünk, kérjük, hogy azokat írják rá a blokkra, nyugtára, hogy később erre hivatkozni tudjunk.


Biztos, hogy a kedvezményesnek hirdetett ár valóban kedvezményes? Ne dőljünk be a százalékoknak! Sajnos gyakran előfordul – akár üzletben, akár webáruházban vásárolunk -, hogy egy akció előtt hirtelen felmegy a termék, vagy szolgáltatás vételára, így lényegesen kevesebb a tényleges
kedvezmény, mint azt hinnénk. Legyünk körültekintőek, nézzünk körbe, keresgéljünk a piacon található ajánlatok között.

Akciós árut nem cserélünk? Ne higgyük el! Hibás termékek esetén a fogyasztók úgynevezett szavatossági igényeket érvényesíthetnek a kereskedőkkel szemben, így kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatásra jogosultak. Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak - ha a vásárláskor a vevő
nem tudott a hibáról.

Háromnapos csere-szabály, mit is jelent? Tévhit, hogy bármilyen terméket három napon belül, minden további kérdés, hiba nélkül visszavihetünk, és visszakérhetjük annak vételárát. Ez csak a kötelező jótállás alá eső fogyasztási cikkekre vonatkozik, és csak akkor, ha hibás a termék, egyéb
esetben nem. Tehát ha csak nem tetszik a termék, vagy meggondoltuk magunkat, akkor a kereskedő nem köteles sem cserélni a terméket, sem a vételárat visszaadni, még akkor sem, ha 3 napon belül, vagy akár aznap visszavisszük az üzletbe.

Nem győzzük elég sokszor felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy a vásárlások során az eladótól kapott nyugtát, blokkot, jótállási jegyet minden esetben őrizzék meg, hiszen ezek hiányában egy esetleges utólagos minőségi kifogás intézése lehetetlen. Igaz ez az internetes vásárlásra
is, ebben az esetben is meg kell kapnunk ezeket a dokumentumokat.

És ne feledjük, az ünnep végső soron nem a vásárlásokról szól, hanem a
szeretteink körében eltöltött boldog órákról!

 

Fogyasztóvédalmi Egyesületek Országos Szövetsége

Fotósarok