Szabadidő magazin - Hogyan NE neveljük a gyerekeinket?
Szabadidő magazin

Hogyan NE neveljük a gyerekeinket?

2017. május 30. 15:41 |

Családmodell és nevelési módszer.Barbara Coloroso kézikönyve


Barbara Coloroso pszichológiai témájú kézikönyve azoknak a szülőknek szól, akik szeretnék a gyereknevelés terén öröklött rossz beidegződéseket és negatív mintákat felülírni.

 

 

 

 

A szerző három családmodellt különböztet meg: a gerinc típusú családban kapják meg a gyerekek azt a rugalmas, ugyanakkor erős szülői támogatást, amelynek segítségével autonóm, belső tartással rendelkező és szociálisan érzékeny felnőtté válhatnak. Ezzel ellentétben a téglafal típusú családok szerkezete merev, a téglafalszülő célja a korlátozás és a hatalom fenntartása. A medúzaszülők pedig pont az ellenkező módon nevelnek: ők sodródnak az árral, és mindent megengedő hozzáállásukkal komoly veszélynek teszik ki gyerekeiket.

A könyvben bemutatott, életszerű példák segítségével könnyen felismerhetők a romboló hatású nevelési minták, amelyeket elhagyva új módszereket tanulhatnak a fejlődni vágyó, tanulni képes szülők. Bár a gyereknevelésben nincsenek teljesen egyértelmű válaszok vagy jól bevált receptek, a tudatos szülői magatartás fontos, értéket teremtő befektetés. Mindenképpen megéri.

 
 

Fordító: Novák Petra
ISBN: 978-615-5283-97-0
Puha fedél, belső füles
303 oldal, 3490 Ft
Tervezett megjelenés: 2017. június


A szerzőről

Barbara Coloroso nemzetközileg elismert szakember a gyermeknevelés, az oktatás, az erőszakmentes problémamegoldás és a gyászterápia területén. Az elmúlt harminc évben előadásaival, szemináriumaival, valamint nagy sikerű hang- és videofelvételeivel komoly hatást gyakorolt több ezer szülő, pedagógus és gyermek életére. A szociológia, gyógypedagógia, filozófia és teológia terén szerzett tapasztalatai alapján dolgozta ki gyermeknevelési koncepcióját, melyet tanulmányokban és könyvekben publikált. Korábban ferences nővérként segített az embereken, jelenleg a coloradói Littletonban él a férjével. Három felnőtt gyermek édesanyjaként, iskolai pedagógusként, egyetemi tanárként és szemináriumi előadóként számtalan lehetősége adódik, hogy elképzeléseit a gyakorlatban is kamatoztassa.


Brabara Coloroso


Részlet a kötetből

Amikor egy téglafal típusú családban nevelkedő gyerek belép a kamaszkorba, a szülők hajlamosak újra a régi módszerekhez folyamodni ahelyett, hogy egyre több felelősséget és döntési lehetőséget adnának neki.
(Itt van három komplett öltözék. Válaszd ki, melyiket szeretnéd.) Ennyi idős korára a tizenéves gyerek megtanulta, hogyan tegyen a téglafalszülő kedvére. Tudja, hogy ha a „rossz” öltözéket választja, a szülő kifakad majd:

– Jaj, nehogy ezt vedd fel!

Esetleg finomabban fogalmaz: – Felveheted, ha szeretnéd. Csak senkinek ne mondd el, hogy a mi fiunk vagy.

Baljósabb módon is reagálhat a szülő: – Felveheted ezt a ruhát a családi összejövetelre, de ne feledd, hogy a nagyanyádnak gyenge a szíve.

Akkor merülnek fel komolyabb problémák, amikor a kamasz már nem akar a szülei kedvére tenni. Téglafalszülőktől gyakran hallok ehhez hasonló panaszt:

– Nézze csak ezt a gyereket! Régebben olyan jó volt, jól viselkedett, udvarias volt, szépen öltözködött. És most tessék!

Ilyenkor azt felelem:

– Tudja, mit? A gyerek nem változott. Kicsi korában úgy öltözködött, ahogy önök mondták, úgy viselkedett, ahogy önök mondták, és azt mondta, amit önök elvártak tőle. Mindig más mondta meg neki, mit tegyen. És ô megtette. A gyerek semmit sem változott, most is valaki más mondja meg, mit tegyen. A gond csak az, hogy ez a más már nem önök, hanem a kortársai. A gyerek nem tanult meg önállóan gondolkodni."

 


                                      

  



www.partvonal.hu

 

 

Fotósarok