Canaletto és Velence művészete
2018. január 28. 20:10 |
A napfény ragyogott képein
Antonio Canaletto 1697-1768
Címlapkép: Fieste della Sénsa. Velence legnagyobb ünnepe, áldozócsütörtök utáni vasárnap. A dózse Velence és a tenger házasságának jelképeként a díszes hajóról egy gyűrűt vet a tengerbe.
Canaletto: Piazza San Marco
A "Művészet templomai" 2012-ben indult ismeretterjesztő mozifilm sorozatban "Canaletto és Velence művészete" címmel a művészettörténet egyik legnagyobb tájképfestője, Antonio Canaletto életét és munkásságát mutatták be az Uránia Filmszínházban.
Canaletto, színházi díszletfestő apjától tanult, majd Rómában fejlesztette tovább tudását.
Velencéről készített játékos fényhatásokkal pontos, ugyanakkor költői látképeket. Bár konkrét tájakat, életképeket ábrázolt, mégis minden alkotásában sajátos, egyéni látásmód nyilvánult meg.
Képein elevenné válnak Velence látványosságai. De a festészet mellett az architektúra, a történelem is érdeklődési körébe tartozott.
Akkortájt a velencei nemesség az idegenek elött zárva tartotta kapúit. Nem úgy a velencei brit konzul John Smith, aki a kereskedelem révén tett szert vagyonra, s épített pazar palotát magának Velencében. Ennek kapúi minden érdeklődő elött nyitva álltak. A konzul műgyüjtő érdeklődése kezdetben a könyvekre terjedt ki, de később a kortárs festők munkáira koncentrált. Elsődlegesen a közelben lakó Canaletto képeit ajánlotta ki, főleg a londoni előkelőségeknek.
A XVIII. században az angol főúri családok külföldre küldték fiaikat, világot látni. Igen sokan jutottak el Velencébe, ismerték meg és vásárolták nagy számban Canaletto csodálatos képeit.
A kor újdonsága, a nyomdászat megjelenése komoly mérföldkő volt a festők munkáinak megismertetésében is. A kiváló üzleti érzékkel rendelkező konzul saját nyomdát rendezett be, ahol a lenyomatokat katalógusban is kiadta, sőt, a szerényebb pénzűek festmény helyett a lenyomatot is megvehették.
Az üzleti kapcsolatokat megakasztotta a történelem, az örökösödési háború következtében megcsappant a Velencébe látogatók száma. Ezt követően Canaletto Londonba költözött, számos képet festett többek között a Themzéről is. Sokak szerint mintha e képekben is Velencét álmodta volna vászonra.
Egy idő után visszatért Velencébe. Miközben a konzul egész gyüjteményét hatalmas összegért eladta III. György angol királynak, a festő szerény körülmények között fejezte be életét.
De a festményei élnek, legnagyobb számban a királyi gyüjteményben tekinthetők meg.
A festő munkásságát és a velencei festészet remekeinek bemutatását legközelebb az április 14-i vetítésein tekinthetik az érdeklődők.
Exhibition On Screen-sorozat, 90 perc, 2017
angol nyelven, magyar felirattal
Co-written by David Bickerstaff and Phil Grabsky
Kevés festő ragadta meg jobban Velence lényegét és hangulatát, mint Giovanni Antoni Canal, ismertebb nevén Canaletto.
Az Exhibition on Screen sorozat révén egyedi bepillantást nyerhetünk Canaletto munkáinak e kivételes kollekciójába, és különösen a Buckingham Palace-beli Queen’s Gallery-ben bemutatott Canaletto és Velence művészete című tárlaton szerepelt művek világába. Több mint kétszáz festmény, rajz és nyomat mutatta be ezen a kiállításon a mester és kortársai művészetét. A film révén azonban nemcsak erre a kiállításra lépünk be, hanem a Windsor kastélyba is, hogy még többet tudhassunk meg Canalettóról és John Smith-ről, aki megismertette a csodálatos itáliai festőt Nagy-Britanniával.