Szabadidő magazin - Társadalmi vállalkozások az iskolákban
Szabadidő magazin

Társadalmi vállalkozások az iskolákban

2019. február 11. 15:43 |

Tanulva segítenek a diákok a British Council programjában

Egy befogadó, tudatos, együttműködő társadalom kialakításáért dolgozik a British Council, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Brit Nagykövetség, valamint a Ferencvárosi Önkormányzat támogatásával a „Társadalmi vállalkozások az iskolákban” címet viselő projekt keretében.

 

A program során a tanárok és a diákok közösen találják ki és valósítják meg az üzleti alapon nyugvó, de társadalmi céllal létrehozott projekteket, közben a tanulók 21. századi képességei is fejlődhetnek.

 

Az OECD tagországai oktatási rendszereinek eredményességét értékelő PISA (Program for International Student Assessment) nemzetközi felmérés eredményei szerint a magyar diákok rendszeresen alulteljesítenek az úgynevezett 21. századi képességek terén. Ilyenek többek között a kreativitás, az innováció, az együttműködés, a kommunikáció, a kritikus gondolkodás, a technológia- és médiaértés vagy a problémamegoldás. Pedig a 21. században a modern oktatási rendszerek egyik legfontosabb feladata lenne, hogy felkészítse a diákokat a folyamatosan kialakuló új helyzetek megoldására. 

 

Az angolszász tapasztalatokra alapozva a British Council magyarországi partnereivel egyedi programot indított, mellyel a magyar diákok fejlődését segíti. A csatlakozó iskolákban a tanárok és a diákok közösen dolgoznak majd üzleti szemléletű, innovatív társadalmi vállalkozások felépítésén, melyhez a British Council a programra felkészítő ingyenes tréning mellett, a projektek megvalósításához anyagi támogatást is nyújt az iskoláknak. Képességeik fejlesztése mellett a résztvevők egy-egy közösségben élők életét is jobbá teszik. A projektek felépítése során kiemelten foglalkoznak például a környezetvédelem, a fenntarthatóság és a szélesebb értelemben vett társadalmi hasznosság témájával is.

 

A szervezők a létrejövő társadalmi hatás elérése mellett, arra keresik a választ, hogyan lehet a diákok alapvető készségeit fejleszteni, például kritikai gondolkodás, együttműködés, vállalkozói készség. „Egy ilyen projekt alkalmas arra, hogy a résztvevő tanáros és diákok is megtapasztalják, hogy erőfeszítéseikkel változást tudnak elérni a szűkebb, de akár a tágabb környezetükben is” – magyarázta Tarján Edina, a British Council oktatási és kulturális program menedzsere, majd hozzátette „a projekt a Brit Nagykövetség, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, valamint Budapest IX. kerületének támogatásával valósul meg, a résztvevő iskolák egy része a VIII. és a IX. kerületben működik.” 

 

A program első szakaszában a tanárok 30 órás felkészítő tréningen vesznek részt február elején és áprilisban. A résztvevők általános és középiskolai iskolai tanárok, akik innovatív, üzleti megközelítésű társadalmi projekteken keresztül javítani szeretnék a közösségükben élők életét vagy környezetvédelmi témákra akarják felhívni a figyelmet. A képzési modul megvitatandó témákat, tevékenységeket és keretrendszert ad a tanároknak, hogy diákjaik aktívan vegyenek részt egy társadalmi vállalkozás-projektben. A háromnapos tréning során fejlesztik a tanárok tudását a társadalmi vállalkozásokról, valamint az iskolai projekt megvalósításáról.

 

Fotósarok