BEETHOVEN-PROJEKT

BEETHOVEN-PROJEKT és ZENESZERZŐPORTRÉK
TAVASZI ELMARADT KONCERTEK PÓTLÁSA – HALLÁSVIZSGÁLATTAL
Beethoven születésének 250. évfordulóján az Óbudai Danubia Zenekar azoknak szeretne utat mutatni a zenéhez, akik a zeneszerző szenvedésével leginkább azonosulni tudnak: a hallássérülteknek. Minden fizikális eszközt bevetnek, hogy valamiképp át tudják adni a zene fantasztikus élményét azoknak az embertársainknak is, akik máshogyan, vagy egyáltalán nem hallják azokat a hangokat, amelyek érzékelése az ép hallásúak számára természetes. Az előadások során Hámori Máté karmester jeltolmács segítségével beszél Beethoven zenéjének titkairól, a zenét pedig fizikális közvetítő eszközök és különleges kontakt-hangszórók segítségével igyekeznek átélhetővé tenni a hallássérültek számára.
„Mint az első, februári koncertünkön is kiderült, ezek az alkalmak arra is lehetőséget adnak a hallássérülteknek, hogy átéljék azt a fajta közösségi élményt, amelyet csak az élő előadóművészet megtapasztalása képes adni. Többen életükben először jártak klasszikus zenei eseményen, és számunkra is megható volt, amikor a siket gyerekek és felnőttek beültek a zenekarba, megfogták a hangszereket, és látszott az arcukon, hogyan jut el hozzájuk Bethoven csodálatos zenéje” – számolt be a példa nélküli koncertről Hámori Máté karmester, az Óbudai Danubia Zenekar művészeti vezetője, aki ezeken az alkalmakon jeltolmácsa segítségével Beethoven zenéjének titkairól is mesél.
Az ép hallásúak számára pedig a Szól a pálca – Beethoven 250 sorozat keretében két estén át a koncertek elején hallásvizsgálatot végeznek a hallgatók körében audiológusok és az ún. „banánteszt” (Ling-teszt) segítségével, amellyel megállapítható, hogy valaki jól hallja-e az összes frekvenciát.
2020. augusztus 27. és 30. 19.00
BMC Budapest Music Center
Fel/Meg/Ki szabadulás
HALLÁSVIZSGÁLATTAL
Egmont nyitány
III. Leonóra nyitány
Coriolan nyitány
Fidelio nyitány
Karmester és házigazda: Hámori Máté
A szabadság nekünk – főleg a negyven alattiaknak – sokszor csupán egy üresen hangzó, elkopott jelszó. Beethoven idejében a világ lángokban állt, és a történelem legnagyobb hatású ideológiai földcsuszamlása alapjaiban rengette meg a földi és égi hierarchiákat, az emberek pedig rettegve szemlélték az addig elképzelhetetlen változásokat. Beethovent nemcsak a világpolitika vagy nehéz gyermekkora, de egy könyörtelen betegség is végletes magányra kárhoztatta, ahonnan csak két kiút létezett. Szerencsénkre a nehezebb utat választva kottapapíron teremtett egy új, igazságos és szép világot magának, ahol félelem nélkül ölelhette keblére a teljes emberiséget. Az alkotás és a fantázia szabadsága talán időnként megváltotta őt testének börtönéből, és feledtette vele a legfőbb csapást, mit a sors emberre mérhet: a magányt.
2020. augusztus 28. 10.00
BEETHOVEN-PROJEKT HALLÁSSÉRÜLTEKNEK
BMC Budapest Music Center
Beethoven születésének 250. évfordulóján az ÓDZ azoknak szeretne utat mutatni a zenéhez, akik a zeneszerző szenvedésével leginkább azonosulni tudnak: a hallássérülteknek. Minden fizikális eszközt bevetünk majd, hogy valamiképp át tudjuk adni a zene fantasztikus élményét azoknak az embertársainknak is, akik saját csöndjükbe zárva élik mindennapjaikat. A zártkörű előadások során Hámori Máté karmester jeltolmács segítségével beszél Beethoven zenéjének titkairól, a zenét pedig fizikális közvetítő eszközök és különleges kontakt-hangszórók segítségével igyekszünk átélhetővé tenni a hallássérültek számára.
Az előadások ingyenesek és előzetes regisztrációhoz kötöttek.
ONLINE REGISZTRÁCIÓ
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeXB6fNgU3C_IzyJt7E3JSkQP8oLwk0TcaYu_FCGg1YSunIsA/viewform
INFORMÁCIÓ
Partnereink a koncertek igazi élménnyé varázsolásában az Audiopont Halláscentrumok és a 90 decibel Project.
2020. augusztus 28. és 29. 19.00
BMC Budapest Music Center
Szétszakított szabályok
Szeptett
Meeresstille und glückliche Fahrt
Nagy fúga – vonósszenekari változat
Közreműködik: Tószegi Bernát – klarinét, Tekula Endre – kürt, Szilágyi Kristóf – fagott, Major Tamás – hegedű, Halmay Veronika – brácsa, Kurucz Krisztián – cselló, Mohácsi Norbert – bőgő, Új Liszt Ferenc Kamarakórus
Karmester és házigazda: Hámori Máté
A legnagyobb zeneszerzők puttonyában mindig lapul egy-két zavarba ejtő, akár enigmatikus vagy egyszerűen fatális tévedésnek tetsző mű is. Az őrület gyermekei ezek: miattuk lesz az életmű zseniálisan egyenetlen. Aztán idővel kiderül, hogy nem a mű a torz, hanem a perspektíva nem elég tágas, és a kor végül utoléri a messze előreszaladt alkotó fantáziát. Ilyenek a kései Beethoven-kvartettek, köztük is hegyként mered az égnek az op. 130-as, B-dúr darab, amelynek monumentális fúgáját nem is szokták az egyébként is terjedelmes vonósnégyessel együtt játszani. Mit látott a szerző, milyen vásznak és távlatok tárultak fel lelki fülei előtt? Erre keressük a választ Beethoven hagyománytisztelő Szeptettjét és két beskatulyázhatatlan mesterművét szembeállítva.