A ZENE KÖZÖSSÉGI ERŐ
Roma Mise.Ősbemutató.
A mise az állandó miseénekek hat tételben megkomponált alakja. Őse a római Graduale gregorián miséje, melynek énekeit a XII-XIII. században illesztették össze sorozatokká. De még ma is bármely mise rész pótlására más misékből is átvehetők énekek. /Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benediktus és Agnus Dei/
A megkomponált misealakról az első emlékek a XIV. századból valók. Ebben a században jelent meg az énekléssel, majd a hangszeres, akár a nagyzenekari kísérettel előadott mise.
A külső forma alapját a korábbi koroktól napjainkig a gregorián korálok képviselik.
Most a gregorián énekeket fordították roma nyelvre. Zenei értelemben az európai kisebbségek zenei identitását fejezi ki.
Szeptember 1.-én a Bazilikában és 9.-én a Hungexpon hangzanak el a lovári nyelvű „Le Devleske” mise tételei.
Zeneszerző: Oláh Patrik Gergő.
A teljes Biblia szövegét csak pár éve fordították le és adták ki cigány nyelven. A szentmise főrészeit, amelyeket a nép is énekel, most hiteles zenei megfogalmazásban hallhatók különleges, erre az alkalomra íródott kompozíció formájában, élőben a világon elsőként, liturgikus keretek között.
Előző összeállításunkban Lakatos György hegedűművész, tanár, a koncert koordinátora művészi pályáját mutattuk be. Most a műfaj sajátosságairól kérdezzük.
-Mi tudható meg a mű születésének körülményeiről?
2018 karácsonyán született meg a kompozíció, Dr. Erdő Péter Bíboros-prímás felkérésére, akivel beiktatása óta jó kapcsolatot ápol családom. Ő mondta,hogy bizonyos bibliai szövegek lefordításra kerültek lovári nyelvre. A 2020-as Nemzeti Eucharisztikus Kongresszus alkalmából ezzel valamit kezdeni kéne. Elkezdtünk ezen ötletelni és arra az elhatározásra jutottunk, hogy a lefordított szövegek legyenek megzenésítve. Aztán tovább szőttük a gondolatmenetet azzal, hogy az európai kisebbségek zenei identitása is fellelhető legyen a kompozícióban. Így öltött testet a Roma Mise, ami nem csak ehhez a kisebbséghez szól, hanem minden emberhez.
-Köztudott, hogy a zeneirodalom óriásai közül számosan komponáltak misét, így Haydn, Bach, Beethoven, és sokan mások. Ez a mű miként illeszkedik az egyházi zene tradícióihoz?
A zenemű teljes mértékben lefedi a zeneirodalomból ismert misék zenei struktúráját, tételeit, hangulatát. Írója- Oláh Patrik Gergő- törekedett arra, hogy szinte minden tekintetben megőrizze a mise zenék gyökerét, a gregorián stílust. Ez a vezérfonal remélhetőleg végig érezhető a zeneműben. Ezek a tételek a szomorúságtól egészen az önfeledt lelki boldogságig nagyon széles érzelmi spektrumot járnak be .Mindegyik tétel atmoszféráját tekintve reflektál a mise éppen aktuális rendjéhez. Mivel klasszikus zenei felállásról beszélünk - vonós kamarazenekar, kórus, két szólista, karmester- ez nem is lehetne másként. ,
-Mennyiben őriz hagyományos és tartalmaz új vonásokat? Mi adja egyedi jellegét?
Felépítését illetően tradicionálisnak mondanám, viszont zenei gazdagsága már sokkal többrétűbb. Őrzi a hagyományos elemeket, ugyanakkor megfelel a mai elvárásoknak, igényeknek. Egy eddig nem hallott, új köntösbe öltöztetett népzene, amiben minden névcsoport magára találhat. Sok az ismert dallam,és az új zenei megfogalmazás. Több esetben érzékelhető a klasszikus értelembe vett kamarazene. Az alá-fölé rendelt viszonyok, zenei dialogizálás. Egyedi jellegét dallamvilága, egyedi ritmikája, energiadús, vagy éppen a múltba-jövőbe révedő témája adja, ami aranyfonalként szőheti át az ember lelkét.
-Miként történt a közreműködők kiválasztása?
Mikor az ötlet kottakép formájában előttünk volt, elkezdtünk azon gondolkodni kik adhatják elő. A zeneszerző specifikusan írta a két szólista számára. Én, mint zenei koordinátor választottam ki az előadókat. Bevallom nem kellett sokat gondolkozzak azon, kiket kérjek fel. A megvalósítás már közel volt, mikor a vírus közbeszólt. De másodjára bizonyosan még jobban sikerülhet. Olyan szereplőket szerettem volna összehozni, akik már játszottak egymással, volt,vagy van valamilyen zenei kapcsolódási pontjuk. Ez majdnem sikerült is, így remélhetőleg a hallgatóság a zenén túl érezhet egyfajta összhangot, szakmai és emberi vonatkozásban egyaránt. A két szólistának már hosszú idő óta kialakult a saját zenei világa, a zenekar nem szorul bemutatásra, a kórus pedig rendkívül igényes és nem csak a vallási de a világi körből is ismert. Tehát ez a koncert különböző pályán mozgó emberek találkozása is egyúttal.
Ez is mutatja, hogy a zene semmilyen határt nem ismer.