Regionális turizmus konzultációk
A Magyar Turizmus Zrt. marketingstratégiája
regionális turizmus konzultáció
szakmai rendezvénysorozat
A Magyar Turizmus Zrt. szervezésében – együttműködve a Nemzetgazdasági Minisztérium Gazdaságfejlesztésért Felelős Helyettes Államtitkárságával, valamint a Magyar Országgyűlés Sport- és turizmus bizottságával – 2010 szeptemberében a turizmus aktuális kérdéseit, fejlesztési lehetőségeit érintő szakmai rendezvénysorozatra kerül sor. A turizmus konzultációk keretén belül a turizmus állami irányításának képviselői és a Magyar Turizmus Zrt. vezetői ismertetik a jövőt érintő szakmai elképzeléseiket, az MT Zrt. marketingstratégiáját, valamint a turizmus helyi vezető szakemberei osztják meg tapasztalataikat a résztvevőkkel. Az első regionális turizmus konzultációra szeptember 15-én Győrben került sor. A rendezvénysorozat további állomásai: szeptember 23-a Siófok, szeptember 29-e Debrecen, végül szeptember 30-án Budapest lesz a rendezvénysorozat utolsó állomása.
A Magyar Turizmus Zrt. új vezetése, a meghonosítandó értékesítés-orientált szemlélet jegyében még szorosabbra kívánja fűzni együttműködését a turisztikai piac szereplőivel. A Parlamentben megrendezett júliusi turizmuskonzultáció folytatásaként a Társaság vezetői – a turizmus állami irányításának képviselőivel közösen – szeptemberben négy, régiós rendezvény keretében találkoznak a turizmuságazat vezető szakembereivel.
Valamennyi régiós szakmai találkozó azonos programszerkezetre épül: a nap első részében a turizmus állami irányításának képviselői – Dr. Horváth Endre, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkára, valamint Bánki Erik, az Országgyűlés Sport és turizmus bizottságának elnöke – adnak tájékoztatást a turizmus fejlesztésének stratégiai irányairól, illetve a hazai turizmus aktuális kérdéseiről. Ezt követően a Magyar Turizmus Zrt. tevékenysége kerül a figyelem középpontjába: Horváth Gergely, az MT Zrt. vezérigazgatója a nemzeti turisztikai marketingszervezet megújuló tevékenységéről beszél a résztvevőknek, Debreceni János, a Zrt. marketingigazgatója pedig a Társaság marketingstratégiáját ismerteti.
A konzultációk második részében a turizmus helyi vezető szakemberei, minden alkalommal négy témakört átfogva – egészségturizmus, konferenciaturizmus, TDM és egy kiemelt fejlesztés az adott régióban – osztják meg tapasztalataikat a résztvevőkkel.
Az első regionális turizmus konzultációra szeptember 15-én Győrben került sor, ahol Borkai Zsolt, a város polgármestere köszöntötte a turisztikai szakma és a média képviselőit.
A szeptember 15-i konzultáció meghívott előadói és az előadások címei a következők voltak:
· Alfred Hackl igazgató, Spirit Hotel Sárvár: A Best Destination Spa díjhoz vezető út, - Magyarország egészségturizmusa külföldi szakértő szemével.
· Tóth Tamás igazgató, Hotel Novotel, Székesfehérvár: Konferenciaturizmus a Királyok városában.
· Balogh Károly, TDM menedzser Bükfürdő: A bükfürdői TDM kialakításának és működésének tapasztalatai.
· Papp Imre várkapitány Sümeg: Turisztikai fejlesztések a sümegi várban és a Hotel Kapitányban.
Az előadásokat követően minden alkalommal interaktív konzultációra kerül sor a turizmus állami irányításának képviselői, a Magyar Turizmus Zrt. vezetői, illetve a meghívott turisztikai szakemberek és médiaképviselők között.
A Magyar Turizmus Zrt. vezetése a 2010 szeptemberében megrendezett regionális turizmus konzultációk keretében adott első alkalommal részletes tájékoztatást a nemzeti turisztikai marketingszervezet megújuló tevékenységéről és marketingstratégiájáról.. A Magyar Turizmus Zrt. tisztítja tevékenységi profilját A Magyar Turizmus Zrt. elsődleges feladata az – egyéni, csoportos, szakmai – utazási döntések előmozdítása külföldön és belföldön. A nemzeti turisztikai marketingszervezet az eredményközpontúság és a költséghatékonyság jegyében kizárólag olyan tevékenységet végez, illetve finanszíroz a jövőben, mely kitűzött üzleti céljai elérésére közvetlen hatással van. A Társaság üzleti céljai 2011-ben: ü a belföldi vendégéjszakák számának 1%-kal való növelése az előző évhez képest, ü a külföldi vendégéjszakák számának 2%-kal való növelése az előző évhez képest, ü a konferenciaturizmus forgalmának 5%-kal való növelése az előző évhez képest. A Társaság a saját tevékenysége mellett forrásokat különít el olyan megosztott tevékenységek finanszírozására, mint a Légi Marketing Alap és a Sport-, illetve Konferencia-nagyköveti Programok. E más szervezetekkel megosztott tevékenységének céljai: ü Légi Marketing Alap: új légi járatok indításának elősegítése Budapest esetében 3-5 új desztinációból, vidéki repülőterek esetében német nyelvterületről, Olaszország, Egyesült Királyság és Oroszország irányából; ü Sportnagyköveti Program: elnyerni három nemzetközi sportrendezvény szervezését; ü Konferencia-nagyköveti Program: Magyarországra hozni három 500-2000 fő részvételével, továbbá tíz 500 fő alatti résztvevővel megvalósuló nemzetközi konferenciát. Emellett az MT Zrt. kiemelt figyelmet fordít az ország 2011-es EU-elnökségéhez kapcsolódó turisztikai márkaépítés lehetőségeire. A Társaság saját tevékenységei: A Társaság a saját üzleti céljainak elérése érdekében a következő tevékenységeket végzi: ü külpiaci lakossági marketingkommunikáció, ü külpiaci szakmai értékesítés-ösztönzés, ü belföldi lakossági marketingkommunikáció, ü belföldi szakmai értékesítés-ösztönzés, ü konferenciaturizmus szakmai kommunikáció és értékesítés-ösztönzés. Új marketingkommunikációs elvek: érdemi márkakommunikáció 2011-ben a Magyar Turizmus Zrt. tevékenységében az alapvető változást a stratégiai marketingkommunikáció megjelenése hozza, amely Magyarországot a beutazó turista számára átvitt értelemben is felteszi a térképre. Az eddigi taktikai, jellemzően tájékoztatásra szorítkozó marketingkommunikáció mellett a stratégiai kommunikáció külföldön márkakommunikáció, belföldön szemléletformáló kampányok formájában jelenik meg. Külföldi stratégiai marketingkommunikáció: új turisztikai országmárka Az új turisztikai országpozíció a víz koncepciója köré épül. Az egészségturizmus fogalomkörében a spa- wellness- és rekreációs turizmusra helyezve a hangsúlyt, Magyarországnak egy nemtől, kortól, nemzetiségtől független pozíciót kell kisajátítania. Külföldi taktikai marketingkommunikáció: releváns turisztikai termékek minden részpiacon
Belföldi stratégiai marketingkommunikáció: szemléletformálás a belföldi turizmus erősítéséért Kapun kívüli és kapun belüli kommunikáció – a szolgáltatók szerepe A sikeres marketingkommunikáció bár elviheti a szálloda kapujába a vendéget, visszatérő vendéggé mindenki csak a megfelelő minőségű szolgáltatás által válik. A hagyományos kommunikációt házon kívüli kommunikációként, az utóbbit – a pozitív termékélményt – egyfajta kapun belüli kommunikációként értelmezve a Társaság célja a szolgáltatók szerepének hangsúlyozása a vendégéjszakák számának növelésében. Szakmai értékesítés-ösztönzés A Társaság bővíti azon szakmai együttműködő partnerei körét, melyek bevonásával vendégforgalom-növekedés érhető el (pl. hajótársaságok, speciális érdeklődésű célcsoportok, tour operatorok). Ezt a célt szolgálja a szervezeten belül felállításra kerülő Stratégiai Partnerkapcsolatok Iroda is. A Budapest Winter Invitation kampányhoz hasonló akciókban a Társaság a piaci szereplők aktív együttműködésére számít. Konferenciaturizmus – szakmai kommunikáció és értékesítés-ösztönzés Magyarország kongresszusi piacának fellendítése érdekében elengedhetetlen egy nemzetközi mintákra alapuló kongresszusi iroda kialakítása, amely az információnyújtáson túl, aktív szerepet vállal a nemzetközi szervezeti tagságok adta (ICCA, UIA) üzletszerzési lehetőségek maximális kiaknázásában, továbbá segítséget nyújt a pályázati anyagok értékesítési szemléletű kidolgozásában. E cél érdekében a Társaság erősíteni kívánja a MICE (Meetings, Incentives, Conferences & Exhibitions) szakmai stábot, illetve még nagyobb hangsúlyt fektet a szolgáltatókkal való folyamatos egyeztetésre, kapcsolattartásra. A Társaság megosztott tevékenységei Nagyköveti programok A Magyar Kongresszusi Iroda 2011-ben megújult erővel folytatja Konferencia-nagyköveti Programját, amelynek célja a nemzetközi szervezetek üléseinek Magyarországra hozatala. A Magyar Kongresszusi Iroda 2011-ben újraindítja a Sportnagyköveti Programot, melynek célja nemzetközi sportesemények Magyarországra hozatala, ezzel jelentős bevételi forrást biztosítva a turisztikai szakma számára. A Társaság háromféle csomag összeállítását tervezi (arany, ezüst, bronz), amelyek a magyarországi sportszövetségek különböző szintű szakmai támogatását jelentik. A Konferencia-nagyköveti Programhoz hasonlóan itt is elkészül egy „bianco” pályázati anyag, melyet szükség esetén a Társaság a szövetségek rendelkezésére bocsát. Légi Marketing Alap Az ország potenciális küldőpiacairól a légi úton történő elérhetőség fejlesztésre szorul; új desztinációkból kell járatokat nyitni; a meglévőket bővíteni kell és a kapacitáskihasználtságot is javítani szükséges. A budapesti légiforgalom növelése mellett a Társaság kiemelt figyelmet fordít a két vidéki repülőtér nemzetközi forgalmának fejlesztésére (Debrecen, Sármellék) is, melyeknek köszönhetően Nyugat- és Kelet-Magyarország is felkerül Európa légiközlekedési térképére, és ezáltal az érintett régiók turisztikai termékei piacképessé válnak.