Sosztakovics-est

MÁV Szimfonikus Zenekar
Sosztakovics halálának 50. évfordulóján magyarországi bemutatókkal tiszteleg a zeneszerző emléke előtt a MÁV Szimfonikus Zenekar 2025. január 16., 19:30 - Müpa
Műsor Sosztakovics: Columbus nyitány – magyarországi bemutató Schumann: Gordonkaverseny – Sosztakovics hangszerelésében – magyarországi bemutató Sosztakovics: Kisvárosi Lady Macbeth – szvit Sosztakovics: Valse szvit – magyarországi bemutató Közreműködik: Gustav Rivinius – gordonka Vezényel: Thomas Sanderling
A MÁV Szimfonikus Zenekar 2025. január 16-án a Müpában, Sosztakovics, a 20. századi orosz zene óriása előtt tiszteleg életművének ritkaságaival, melyek többsége először hangzik el Magyarországon.
Az est további különlegessége, hogy a zenekart Thomas Sanderling, a szerző egykori személyes jóbarátja, egyben leghitelesebb karmestere vezényli. Dmitrij Sosztakovicsról, a 20. századi orosz zene óriásáról ritkán lehet úgy beszélni, hogy ne említenénk meg a szovjet időszak mostoha viszonyait is. Zajos sikerekben és kemény bírálatokban egyaránt része volt, miután sok kortársával ellentétben nem hagyta el a Szovjetuniót. Így viszont tizenöt szimfóniájával, hat versenyművével, operáival és kamaraműveivel lenyomatát adta annak a kornak és helynek, ahová a sors rendelte. Ő maga így fogalmazta meg, hogy a félelem mellett miért hallható ki oly sokszor a remény is a zenéjéből: „Amikor az ember kétségbeesett, az azt jelenti, hogy még hisz valamiben.”
Ritkaságok nem csak rajongóknak
A MÁV Szimfonikus Zenekar az életmű eddig alig ismert, vagy egészen ismeretlen darabjaival is megismerteti a hazai közönséget.
A hangversenyt az 1929-ben komponált Columbus-nyitány vezeti be, amelyet az orosz szerző valójában egy másik komponista, Erwin Dressel operájának leningrádi premierjéhez komponált. Sosztakovics – megbátorodva a furcsa felkéréstől – felszabadult és ironikus ütemekkel erősítette a gyenge dramaturgiájú operát. A nyitány most először szólal meg Magyarországon.
Az est másik ritkasága, szintén magyarországi bemutató, Schumann egyetlen Csellóversenye, Sosztakovics átdolgozásában. Az 1850-ben született versenyművet 1963-ban, a nagyszerű gordonkaművész, Msztyiszlav Rosztropovics kérésére hangszerelte át. A MÁV Szimfonikusokhoz ezúttal visszatérő szólistaként a német virtuóz, Gustav Rivinius gordonkaművész csatlakozik, aki a Saarbrückeni Zeneakadémia és a Maastrichti Konzervatórium professzora.
Sosztakovics egyik nagy sikerű operája, a Kisvárosi Lady Macbeth véres történet, a szatíra, a tragédia és a komédia ötvözete, amely bemutatja a nők nehéz sorsát és a szovjet társadalom brutalitását. A művet hamar betiltották, és Sztálin halála után is csak elvétve adták elő. Az opera részleteiből később szvit is készült, amelynek célja az azt összeállító James Conlon szerint, hogy „közelebb hozza a Kisvárosi Lady Macbethet az operát kevésbé ismerőkhöz”.
A MÁV Szimfonikus Zenekar Sosztakovics-estjét a Valse szvit zárja. A keringők, ez a szédítő zenei forma Sosztakovics életművében mindig is kulcsfontosságúak voltak. Ezúttal hét, Sosztakovics által komponált filmzenéből és színházi kísérőzenéből származó keringőt hallhat a közönség.
Thomas Sanderling - Egy karmester, aki Sosztakovics tanítványának mondhatja magát Az est dirigensét nemcsak Sosztakovics zenéjéhez, hanem magához a szerzőhöz is közeli kapcsolat fűzte. Sosztakovics 1962-ben, Moszkvában találkozott először Thomas Sanderlinggel, akit megbízott, a 13. és 14. szimfóniájának németországi premierjének vezényletével. Sanderling, életének legfontosabb találkozásai közé sorolja Sosztakovicsot. „Amikor azt mondom, hogy géniusz, pontosan nem is tudom megmagyarázni a szó jelentését, de talán nincs is rá szükség. Amellett, hogy tőle tanulhattam meg a saját zenéjének minden egyes elemét és mozgatóját, fantasztikus ember is volt, aki a puszta jelenlétével váltott ki nagyrabecsülést. Ha valaki, akkor ő tényleg a zenetörténet legnagyobbjai közé tartozik Bach, Mozart, Beethoven, Brahms, Mahler és Bartók körébe” – mondta a 82 éves karmester egykori tanáráról, aki több ősbemutató karmestere volt, és emellett számos lemezen megörökítette Sosztakovics műveit. A neves karmester Herbert von Karajan és Leonard Bernstein asszisztenseként is dolgozott. Lemezfelvételeiért 1998-ban elnyerte a Cannes Classical Awardot, 2010-ben Grammy-jelölést kapott, majd 2017-ben ECHO Klassik díjban részesült.